مدیر کل پژوهشی: دانشگاه رازی رتبه دهم را در میان دانشگاه‌های جامع ایران بر اساس نظام رتبه بندی «سایویژنز» کسب کرد - صفحه نخست

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

مدیر کل پژوهشی: دانشگاه رازی رتبه دهم را در میان دانشگاه‌های جامع ایران بر اساس نظام رتبه بندی «سایویژنز» کسب کرد

 
دکتر یاسر شهبازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه هرساله نظام­‌های رتبه بندی گوناگونی  به ارزیابی عملکرد دانشگاه­‌ها می‌­پردازند، اظهار داشت توجه به شاخص­‌های ارزیابی این نظام‌­ها و نحوه محاسبه آنها می­‌تواند در ارتقای رتبه دانشگاه مؤثر باشد.

وی در ادامه به تشریح نظام رتبه بندی سایویژنز پرداخت و گفت: نظام رتبه بندی آینده پژوهی علم که به اختصار سایویژنژ نامیده می‌­شود در سال ۱۳۹۵ با رتبه بندی ۸۰۶ دانشگاه برتر بین‌­المللی در حوزه علم و فناوری به صورت یک طرح آزمایشی بنیان­گذاری شده و درسال ۱۳۹۶ با اختصاص وزن بیشتر به شاخص‌­های فناوری، این بار ۱۲۶۱ دانشگاه برتر دنیا را رتبه بندی کرد.

 

مدیر کل پژوهشی دانشگاه رازی با اشاره به شاخص‌­های ارزیابی دانشگاه‌­ها در نظام رتبه‌­بندی سایویژنز، افزود: در نظام رتبه­‌بندی سایویژنز چهار بعد پژوهش، فناوری، نوآوری و یادگیری به عنوان شاخص‌­های عمده سنجش و ارزیابی دانشگا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌­ها به شمار می‌­آیند و این شاخص‌­ها در سه حوزه تأثیر علمی، تأثیر فناورانه و فضای یادگیری با وز‌ن های متفاوت محاسبه می‌شوند.

 

دکتر شهبازی به تشریح تأثیر علمی شاخص­‌های ارزیابی دانشگاه‌­ها پرداخت و اظهار داشت: در بحث علمی، با وزن ۵۰ درصد که غالب شاخص­‌های پژوهشی در این بخش ارزیابی می‌­شوند، شهرت علمی دانشگاه، کیفیت وکمیت تولیدات علمی، میزان تولید علم برتر، میزان تعاملات بین المللی و میزان اثرگذاری گروه‌­های تحقیقاتی دانشگاه از ملاک ­های محاسبه تأثیر علمی است و این شاخص‌ها را می‌توان از پایگاه‌­های استنادی معتبر دنیا استخراج کرد.

 

وی به تبیین تأثیر شاخص فناوری درنظام رتبه بندی سایویژنز پرداخت و افزود: حوزه فناورانه با وزن ۳۰ درصد در برگیرنده همکاری دانشگاه وصنعت و بطور کلی پیوند علم و فناوری است. در این حوزه ، شهرت فناورانه دانشگاه در سطح بین المللی، میزان اثر گذاری دانشگاه در صنایع، تعداد پژوهشگران صنعتی و بودجه ساز دانشگاه مورد ارزیابی قرار می­‌گیرند و برای محاسبه این شاخص از پراکندگی نحوه استنادها به تولیدات علمی مؤسسه استفاده می­‌شود.

 

مدیر کل پژوهشی دانشگاه رازی بیان کرد: میزان استناداتی که از جانب بخش صنعت به مقالات و تولیدات علمی دانشگاه می‌­شود، استناداتی که از جانب پتنت‌ها به مقالات تولید شده صورت گرفته، مقالات مشترکی که با مشارکت بخش صنعت به چاپ رسیده و یا سرمایه‌­ای که فرد به دلیل چاپ مقاله و تولید علم از جانب بخش صنعتی دریافت نموده است، از عوامل اصلی و تعیین کننده در ارزیابی تأثیر فناورانه دانشگاه است.

 

وی در ادامه بیان کرد: فضای یادگیری با وزن ۲۰ درصد، که به دنبال خروجی عملکرد آموزشی دانشگاه است نیز یکی دیگر از شاخص‌­ها به شمار می‌آید، هر چند عمده‌­ترین فعالیت آموزشی دانشگاه، تربیت دانشجویان است اما یادگیری فراتر از آموزش دانشجویان است، تعداد پژوهشگران و فارغ التحصیلانی که جذب صنایع یا دانشگاه های برتر دنیا شده اند، شاخص­‌های عمده آموزشی رتبه بندی سایویژنز را تشکیل می دهند.

 

دکتر شهبازی توضیح داد: بر این مبنا، فارغ التحصیلان دانشگاه که جذب صنایع شده و یا به استخدام دانشگاه‌های برتر درآمده اند ویا فرصت­‌های مطالعاتی فراهم شده به دانشگاه­‌های برتر جهان و همچنین تبادل استاد و دانشجو به شرط آنکه حداقل یک خروجی پژوهشی به شکل مقاله مجله یا کنفرانس داشته باشند نیز به عنوان امتیاز آموزشی برای دانشگاه محاسبه خواهد شد.

 

مدیر کل پژوهشی دانشگاه رازی اظهار داشت: برای ارزیابی دقیقتر شاخص مذکور، نظام سایویژنز با آدرس های وارد شده پژوهشگر در تألیف مقالات، حرکت علمی محقق را پیگیری می‌کند، تغییر آدرس یک محقق به معنای حرکت او در جهتی خاص است که قابل ارزیابی است.

 

وی با اشاره به بیان تفاوت نظام رتبه بندی سایویژنز با سایر نظام‌­های رتبه بندی، گفت : اکثرنظام‌­های رتبه بندی دنیا، فقط شاخص‌­های پژوهشی را مورد توجه قرار می­‌دهند و وزن بسیار کمی برای شاخص‌­های دیگر درنظر می‌گیرند اما نظام رتبه بندی سایویژنز وزن بالایی را به این مقوله اختصاص داده است.

 

دکتر شهبازی با بیان اینکه نظام­‌های معتبر رتبه بندی مانند تایمز،QS  و غیره بخش عمده‌­ای از داده­‌های خود را برمبنای پرسشنامه خود اظهاری دانشگاه‌ها، نظر سنجی میزان معروفیت دانشگاه از پژوهشگران بین المللی و ... بدست می­‌آورند، گفت: نظام رتبه بندی سایویژنز صد درصد اطلاعات و داده­های مورد نیاز خود را از پایگاه­‌های اطلاعاتی معتبر دنیا کسب می­‌کند.

 

مدیر کل پژوهشی دانشگاه رازی در ادامه اظهار داشت: تفاوت آشکار دیگری که میان نظام رتبه بندی سایویژنز با سایر نظام­‌ها وجود دارد این است که نظام رتبه بندی سایویژنز به شاخص یادگیری به عنوان عاملی که نشان دهنده کارایی آموزشی دانشگاه‌­ها است، توجه ویژه‌­ای نشان داده است .

 

وی به نحوه گردآوری اطلاعات در نظام رتبه بندی سایویژنز اشاره کرد و گفت: منابع گردآوری داده‌­ها در نظام رتبه بندی سایویژنز شامل گزارش استنادی نشریه‌ها، پایگاه گوگل اسکالر، وب­سایت نشریه­‌های برتر، پایگاه پروانه­‌های ثبت اختراع آمریکا و سایر پایگاه‌های استنادی معتبر دنیا است و نگاهی به جدیدترین نتایج رتبه بندی سایویژنز که اخیراً منتشر شده است، نشان می­‌دهد که ۲۷ دانشگاه ایران موفق شده‌اند در این رتبه بندی قرار گیرند.

 

دکتر شهبازی توضیح داد: در این نظام رتبه بندی تعداد ۴ دانشگاه کشور در رتبه‌های ۵۰۱ تا ۸۰۰، تعداد ۵ دانشگاه کشور در رتبه‌­های ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ و ۱۸ دانشگاه کشور در رتبه­‌های بالاتر از ۱۰۰۰ قرار گرفته‌اند و با مشاهده امتیازات دانشگاه‌­های جامع ایران در این نظام رتبه­‌بندی مشخص می‌شود که بطور کلی دانشگاه های ایران در بُعد پژوهش قوی‌تر از فناوری و در بُعد فناوری بهتر از آموزش ظاهر شده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه رازی رتبه ده را در میان دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرده است، گفت : همچنین دانشگاه رازی با نمره کل ۱۸.۸۷ رتبه ۱۱۹۸ جهان را به دست آورده است.