دفتر مطالعات پدافند غیر عامل

دکتر جعفر معصوم­پور سماکوش
 

دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه رازی

مدیر دفتر مطالعات پدافند غیرعامل دانشگاه

یاسین نوروزی
 

فارغ التحصیل دکتری زراعت 

کارشناس پژوهشی دفتر مطالعات پدافند غیرعامل دانشگاه رازی

معرفی دفتر مطالعات پدافند غیرعامل دانشگاه رازی، فعالیت ها ، اهداف و چشم انداز 

همسایگی استان های غربی کشور به ویژه استان کرمانشاه با کشور عراق علاوه بر اهمیت تاملات و تبعات فرهنگی و اقتصادی بدلیل تکثر اقوام در شهرهای مرزی، آن را با چالش های امنیتی به ویژه در بحث تقویت پدافند غیرعامل شهری، فرهنگی و اقتصادی مواجه ساخته است. از اساسی ترین عوامل مربوط به چالش های امنیتی در اینگونه از شهرهای مرزی، فقدان شناسایی کامل فاکتورهای جغرافیایی به ویژه مشخصات توپوگرافی و ژئومورفولوژیکی در تدوین اصول و راهبردهای پدافند غیرعامل شهری می باشد. استان های غربی کشور به ویژه استان کرمانشاه بدلیل وجود منابع نفتی، تکثر اقوام و مذاهب، توپوگرافی منطقه و هم مرز بودن با کشور عراق همیشه مورد نظر دشمن جهت ایجاد خرابکاری و تفرقه افکنی بوده است. با توجه به مطالب ذکر شده و ضرورت تشکیل دفتر مطالعات پدافند غیرعامل غرب کشور با درخواست دانشگاه رازی و موافقت سازمان پدافند غیر عامل مجوز تاسیس دفتر مطالعات پدافند غیرعامل غرب کشور در پاییز سال ۱۳۹۸ صادر گردید.

 مجوز سازمان پدافند غیر عامل کشور مبنی بر تاسیس دفتر مطالعات پدافند غیر عامل در دانشگاه رازی 

ضرورت تشکیل مرکز  متناسب با نیاز کشور و منطقه

  1. موقعیت ژئواستراتژیک: کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی با مساحت حدود ۲۵۰۰۰ کیلومتر مربّع در غرب ایران و در همسایگی کشور عراق قرار دارد و مرکز استخراج نفت نیز می­باشد.
  2. موقعیت ژئومورفیک: فرم فضایی و ساختار مکانی استان کرمانشاه و وسعت آن از مولفه های موثر در ساختار پدافندی این استان می باشند.
  3. موقعیت فرهنگی، تنوع و کثرت اقوام در استان کرمانشاه یکی از مولفه­های شکل­دهنده ساختار پدافندی می­باشند.
  4. موقعیت هیدرولوژیکی استان کرمانشاه به نحوی است که علاوه براین اینکه بخش عظیمی از آب حوضه کرخه از این منطقه تامین می گردد، بخشی از آب­های سطحی کشور عراق نیز از طریق رود الوند و سیروان تامین می­گردد که از این استان می­گذرد. بنابراین از این لحاظ یک موقعیت ژئوپولتیکی فعال و حساس به حساب می­آید.
  5. تجربه جنگ تحمیلی نشان داد که گونه­های مخاطرات این استان، از مولفه­های دیگر موثر در این راستا می­باشند.
  6. موقعیت استان کرمانشاه به عنوان مسیر ارتباطی تجمعات انبوه در مناسبتهای مذهبی و یادمانی نظیر اربعین حسینی و اردوهای راهیان نور.
  7. موقعیت استان بعنوان پل ارتباطی برای سفر زائران عراقی به مشهد مقدس و قم
  8. موقیعت استان کرمانشاه بعنوان یکی از مراکز توریسم پزشکی(با توجه به اینکه هرساله افراد زیادی از کشور عراق برای درمان به این استان عزیمت می­کنند)
  9. ظرفیت استان در بخش کشاورزی و صنعت و صادرات محصولات به کشورهای همسایه

مطمئناً در شرایط اضطراری، ارسال خدمات و کمک­های اولیه و مدیریت بحران در این گونه مناطق بدون بررسی توان­ها و تنگناهای توپوگرافیکی مشکلات مضاعف با اثرات امنیتی برای کشور به وجود خواهد آورد. بررسی توپوگرافیکی مناطق و شهرهای مرزی برای مدیریت و فرماندهی مرزبانی نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. توجه به ویژگی­های طبیعی و توپوگرافیکی در پیوست پدافند غیرعامل طرح­ها و برنامه های شهری مرزی چیزی است که اگر مورد بی توجهی قرار گیرد علاوه بر اینکه یکی از توان های بالقوه در کاربری های امنیتی برای ایجاد مراکز حساس نظامی کشور مورد غفلت قرار می گیرد بلکه آسیب پذیری جوامع انسانی و بافت کالبدی این شهرها را نیز در طول زمان افزایش خواهد داد. با توجه به مطالب ذکر شده تاسیس مرکز مطالعات پدافند غیرعامل غرب کشور در جهت فرهنگ­سازی، آموزش و پژوهش در مقابله با اقدام­های خرابکارانه دشمن ضروری بنظر می رسد.

 

 چشم انداز مرکز

  1. دستیابی به جایگاه ممتاز منطقه­ای در حوزه پژوهش­های پدافند غیرعامل
  2. ایجاد بستری مطمئن و مرجع در برابر تهدیدات گوناگون حوزه دانشی پدافند غیرعامل در منطقه با همکاری نیروهای فرهیخته، دانشمند و متخصص
  3. انجام تعامل سازنده و مؤثر با سازمان­های علمی- پژوهشی و دانشگاهی منطقه غرب و حتی سراسر کشور
  4. ایفای نقش در برنامه­ریزی­های دفاعی- امنیتی از طریق ارائه اندیشه­ها و ایده­های نو در حوزه های مختلف پدافند غیر عامل، همگام با سایر قوای کشور در تمام طرح­ریزی­های استانی و منطقه­ای

 

اهداف دفتر پدافند غیرعامل دانشگاه

  1. انجام مطالعات و تحقیقات جهت تدوین پیوست پدافندغیرعامل پروژه­های مهم استانی، منطقه ای و کشوری
  2. برگزاری کارگاه­ها، سمینارها، کنگره­ها، همایش­ها و گردهمایی­های علمی و تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل در سطوح منطقه­ای، ملی و بین المللی؛
  3. همکاری و ارایه امکانات و خدمات علمی به بخش­های پژوهشی، آموزشی و خدماتی برای ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه
  4. ایجاد و راه­اندازی پایگاه جامع اطلاعات آموزش و پژوهش پدافند غیر عامل و به اشتراک گذاری آن از طریق دفتر مطالعات پدافند غیر عامل غرب کشور برای جامعه هدف و سازمان­ها.
  5. تدوین و اجرا برنامه­های آموزشی و پژوهشی (بلندمدت ، میان­مدت و کوتاه­مدت) در حوزه­های مرتبط
  6. برقراری ارتباط­های لازم با سازمان­ها و نهادهای ملی- منطقه­ای و بین­المللی به منظور تدارک زمینه­های مناسب برای آشنایی با تازه­ترین یافته­ها و شیوه­ها و مبادله اطلاعات علمی و استفاده از تجربیات یکدیگر
  7. برگزاری دوره­های پدافند غیرعامل عمومی و تخصصی بصورت مجازی
  8. حمایت از پایان نامه­های دانشگاهی همسو با موضعات پدافند غیرعامل
  9. ارائه تسهیلات کسری خدمت سربازی به دانشجویان نخبه
  10. فراخوان درخواست همکاری با مرکز در سطح کلیه دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی غرب کشور و تشکیل بانک اطلاعات خبرگان پدافند غیرعامل غرب کشور
  11. عقد تفاهم نامه متعدد در حوزه پژوهش با دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی کشور
  12. تصویب و اجرای پروژه­های پژوهشی غیرصنعتی مورد نیاز معاونت ها و قرارگاه­های سازمان پدافند غیر عامل  
  13. برگزاری نمایشگاه­های مختلفت در حیطۀ پدافند غیرعامل نظیر نمایشگاه تجهیزات شرایط اضطرار، اسکان موقت و غیره
  14. برگزاری مسابقات ایده­پردازی و استارتاپ­ها در حیطۀ پدافند غیرعامل

 

وظایف و محدوده فعالیت­ها

  1. برگزاری دوره­های آموزشی برای سازمان­ها، دانشگاه­ها، شرکت­های خصوصی و عموم مردم در راستای اهداف و زمینه­های فعالیت دفتر مطالعات بر اساس ضوابط و مقررات آموزش عالی و شورای گسترش دانشگاه­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور و سازمان پدافند غیرعامل کشور.
  2. برقراری ارتباط­های لازم با سازمان­ها و نهادهای منطقه­ای و بین­المللی در چارچوب اهداف و فعالیت دفتر مطالعات با اولویت، به منظور تدارک زمینه­های مناسب برای آشنایی با تازه­ترین یافته­ها و شیوه­ها و مبادله اطلاعات علمی و استفاده از تجربیات یکدیگر و مبادله فنآوری.
  3. برنامه­ریزی و اجرای طرح­های مشترک علمی و پژوهشی با دانشگاه­ها و دیگر موسسه­ها و نهادهای داخلی
  4. برگزاری سمینارها، کنگره­ها، همایش­ها و گردهمایی های علمی و تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل در سطوح ملی و بین المللی.
  5. انتشار کتب، مجلات و نشریات، نوارهای ویدئویی، فیلم­های تلویزیونی و دیگر محصولات علمی، پژوهشی و آموزشی با رویکرد پدافند غیرعامل.
  6. برقراری ارتباط با بخش­های پژوهشی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی حوزه­های مشترک فعالیت و انجام طرح­های تحقیقاتی راهبردی مورد نیاز در حوزه­های مرتبط؛
  7. تعریف پروژه­های مشترک بین دانشگاه با سازمان پدافند غیر عامل کشور، نهادها و سازمان­های مختلف.
  8. همکاری و ارایه امکانات و خدمات علمی به بخش­های پژوهشی، آموزشی و خدماتی برای ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در کنار دفتر مطالعات در دیگر واحدهای وابسته؛
  9. شناسایی و جذب نخبگان جهت بکارگیری آن ها در پروژه­های تحقیقاتی با همکاری مبادی ذیصلاح.
  10. انجام تحقیقات توسعه ای و بنیادی و کاربردی به طور مشترک با بخش­های پژوهشی و آموزشی؛
  11. ایجاد پایگاه جامع اطلاعات آموزش و پژوهش پدافند غیرعامل و به اشتراک گذاری آن از طریق دفتر مطالعات پدافند غیر عامل برای مخاطبان تعریف شده.
  12. ارایه خدمات علمی به بخش­های پژوهشی و آموزشی در زمینه آخرین تحولات فناورانه­ای مرتبط.
  13. زمینه­سازی و تشویق و ارایه خدمات و تشریک مساعی با اشخاص حقیقی و حقوقی بویژه اعضای هیأت علمی دفتر مطالعات و دیگر دانشگاه­ها و موسسه­های پژوهشی برای ایجاد و راه­اندازی موسسه­های تولیدی و خدماتی فنآوری پیشرفته (موسسه­های متکی بر تحقیق و توسعه) به طور مستقل یا در همکاری مشترک دفتر مطالعات.
  14. ایجاد زمینه­های لازم برای جلب همکاری متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور و متخصصان خارجی با مرکز مطالعات؛
  15. سیاست گذاری وحمایت از انجمن های علمی در حوزه­های مرتبط با پدافند غیر عامل در قالب قوانین و مقررات مربوط به بهره­برداری از فعالیت­های آموزش و پژوهش آن­ها در راستای مأموریت سازمان پدافند غیر عامل کشور.
  16. قبول نظارت و ارزیابی کلیه پروژه­های تحقیقاتی سازمان پدافند غیر عامل کشور در غرب کشور و تعیین میزان پیشرفت آنها و اعلام به مراجع ذیصلاح جهت واگذاری اعتبارات.
  17. تجزیه و تحلیل مستمر نظام آموزش و پژوهش در حوزه پدافند غیر عامل جهت افزایش کارایی و اثر بخشی آن از طریق شناسایی نارسایی ها و مشکلات.
  18. تدوین برنامه های آموزشی و پژوهشی ( بلندمدت، میان­مدت و کوتاه­مدت) در حوزه مرتبط.

 

مأموریت دفتر مطالعات

برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی، راهبری و اجرای تحقیقات و پژوهش ها درحوزه های تخصصی پدافند غیر عامل و ترویج هدفمند دستاوردهای پژوهشی مرتبط.
دفتر مطالعات از نظر فعالیت، از استقلال عمل کامل برخورداراست و بر مبنای اساسنامه، اهداف این دفتر مطالعات، برگزاری دوره های آموزشی در سطح دانشگاهی، استانی، منطقه ای و ملی می باشد. همچنین، توسعه وگسترش پژوهش در زمینه پدافند غیر عامل، مدیریت دانش وجامعه اطلاعاتی پدافند غیر عامل، دست ‌یابی به علوم وفناوری‌های نوین درزمینه یاد شده وارائه خدمات مدیریت دانش، مدیریت تولید علم پدافند غیر عامل تعریف شده است.
 

اخبار و اطلاعیه ها

 

 به مناسبت هفته پدافند غیر عامل و شعار روز چهارشنبه 12 آبان به عنوان " پدافند شهری، شهر آماده و پایدار" ، نشست تخصصی تحت عنوان " پدافند غیر عامل شهری، فرصت ها و چالش های فراروی توسعه کالبدی - فضایی " با تدریس جناب آقای دکتر کیومرث ملکی با حضور بیش از 200 نفر از اعضای هیات علمی، مدیران سازمان ها، کارشناسان و دانشجویان سراسر کشور برگزار شد.


دفتر مطالعات پدافند غیر عامل دانشگاه رازی با همکاری انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی به مناسبت هفته پدافند غیر عامل در تاریخ 14 آبان 1400، نشست تخصصی تحت عنوان" اهمیت امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیر عامل" به مدت دو ساعت با حضور بیش از 150 نفر از کارشناسان و دانشجویان سراسر کشور برگزار نمودند.

برگزاری دوره آموزشی پدافند غیرعامل با همکاری اداره کل پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه ٰ درتاریخ 18 و 20اسفند 1399ٰجهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید .

افتتاح دفتر مطالعات پدافند غیرعامل دانشگاه رازی. جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید .

برگزاری دوره کوتاه مدت تخصصی پدافند فنی - مهندسی ویژه مدیران و کارشناسان شهرداری کرمانشاه، در تاریخ 28 و 29 بهمن 1398، جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید .

برگزاری دوره تخصصی پدافندغیرعامل فنی و مهندسی توسط شهرداری همدان، در تاریخ 15 و 16 بهمن 1398، جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید .

برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت تخصصی پدافند فرهنگی فرمانداری هرسین، در تاریخ 8 آبان 1398، جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید.

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با اصول و مبانی پدافند غیرعامل با تاکید بر پدافند زیستی،در تاریخ 11 آبان 1398، جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید .

برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت تخصصی پدافند زیستی شهر هرسین،در تاریخ 14 آبان 1398، جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید.

برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت تخصصی پدافند فنی-مهندسی فرمانداری هرسین، در تاریخ 22 آبان 1398، جهت مطالعه متن کامل خبر کلیک کنید.

 

برنامه های دفتر مطالعات پدافند غیر عامل دانشگاه رازی طی یکسال آینده

اطلاعیه ها