نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

تشریح برخی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه رازی توسط مدیر امور پژوهشی دانشگاه

تشریح برخی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه رازی توسط مدیر امور پژوهشی دانشگاه


دکتر یاسر شهبازی مدیر امورپژوهشی دانشگاه رازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه، در خصوص برخی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در نظام‌های رتبه بندی در سال‌های اخیر توضیحاتی ارائه داد.

 وی با اشاره به جایگاه دانشگاه رازی در نظام‌های رتبه بندی داخلی و خارجی افزود: در سال ۲۰۱۹ دانشگاه رازی موفق شد در نخستین نظام رتبه بندی بین الملی " ISC " در بین دانشگاه های جامع  کشور در رتبه ۵ تا ۱۰کشور قرار گیرد.

 وی بیان کرد: دانشگاه رازی اخیراً برای اولین بار به همراه ۲۵ دانشگاه دیگر کشور موفق به کسب رتبه در نطام رتبه بندی "لایدن" شده است و در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته است.

دکتر شهبازی  با اشاره به اینکه در سال گذشته بر اساس نطام رتبه بندی "یو اس نیوز"، دانشگاه رازی رتبه ششم را در بین دانشگاه‌های جامع ایران به دست آورده است، افزود: این دانشگاه موفق شده است در رشته مهندسی شیمی برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۱۹ در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت که موفقیتی ارزشمند است  و در سال ۲۰۱۸ در ارزیابی نظام رتبه بندی سایویژنز رتبه ده را دربین دانشگاه‌های جامع به دست آورده است.

دکتر شهبازی اظهار داشت: اخیراً نیز رتبه وبومتریک دانشگاه رازی بهبود یافته و دربین دانشگاه های جامع رتبه ۱۳ را کسب نموده است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه با بیان اینکه تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه های استنادی نظیر WOS (کلاریویت آنالیتیکز) و Scopus در وضعیت خوبی قرار دارند، یادآور شد: در سال ۲۰۱۸، بیش از ۶۵۰ مدرک در پایگاه WOS  و ۷۲۰ مدرک در پایگاه Scopus نمایه شده است  و بر این اساس دانشگاه رازی از بهترین دانشگاه همجوار، در همان بازه زمانی بیش از ۱۰۰ مدرک علمی بیشتر دارد.

 وی اظهار کرد: بر اساس اعلام پایگاه ESI که مقالات برتر دانشگاه­ها را رصد می کند، ۲۸ مقاله از دانشگاه رازی، هم اکنون در رده مقالات برتر (Top papers) قرار دارند و شاخص هرش دانشگاه رازی در پایگاه های WOS هم اکنون ۹۲ است که بر این اساس رتبه دانشگاه رازی در میان دانشگاه های جامع کشور هشتم می باشد.

دکتر شهبازی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص نظام های معتبر رتبه بندی دنیا پرداخت وگفت : نظام های رتبه بندی در دنیا منابع اطلاعاتی خود را به سه طریق شامل «پایگاه های اطلاعاتی مستقل»، «پرسشنامه خود اظهاری دانشگاه ها» و «نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران» گردآوری می کنند.

 وی بیان کرد: نظام های رتبه بندی مانند لایدن، شانگهای و سایویژنز نظام‌هایی هستند که صرفاً از پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل برای گرد آوری داده‌های خود استفاده می کنند، بنابراین امکان بروز خطا در چنین نظام هایی کمتر است اما نظام های رتبه بندی مانند تایمز وکیو.اس علاوه بر پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل، اطلاعات خود رابرمبنای پرسشنامه خود اظهاری مؤسسه و نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران کسب می کنند. بطور مثال در نظام رتبه بندی تایمز حدود ۳۰ درصد اطلاعات رتبه بندی بر اساس پرسشنامه خود اظهاری از سوی دانشگاه مربوطه گردآوری می شود که نمی توان اعتبارآن  را با داده های استخراج شده از پایگاه های اطلاعاتی مقایسه کرد و همچنین ۳۳ درصد داده ها از طریق نظرسنجی معروفیت از صاحبنظران بدست می آید، شیوه‌ای که روش شناسی اینگونه نظام ها را با انتقادهای قابل ملاحظه پژوهشگران روبه رو کرده است و شبهاتی در خصوص جایگاه واقعی دانشگاه ها ایجاد می کند.

 

 

وی افزود: همانطور که قبلاً اشاره شد دانشگاه رازی در نظام‌هایی که داده‌های خود را کاملا بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی مستقل گردآوری می کنند عملکرد و رتبه مطلوبی داشته است و اساساً در نظام رتبه بندی تایمز ثبت نام و شرکت نکرده، به همین دلیل اظهار نظر در خصوص جایگاه و رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه بندی تایمز معنایی ندارد و بر اساس داده های موجود در پایگاه های مذکور وضعیت تولیدات پژوهشی دانشگاه رازی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی از تعداد قابل ملاحظه ای از دانشگاه های ایرانی موجود در لیست نظام رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز مطلوب تر است.

 دکتر شهبازی افزود: اگر چه نظام‌های رتبه بندی معیارها و شاخص های نسبتاً مناسبی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه ها هستند اما قطعاً خالی از ایراد نیستند و نمی توانند در برگیرنده عملکرد کلی یک مؤسسه یه طور مطلق باشند، با این وجود دانشگاه رازی به منظور تقویت سیاست‌های فرابخشی و فرامرزی آموزش عالی خود اقدام به ثبت نام در نظام رتبه بندی تایمز سال ۲۰۲۱ نموده است و انشاالله همگان شاهد عملکرد دانشگاه رازی در سال آینده خواهند بود.

وی از آمادگی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جهت رفع هرگونه ابهام و سوء برداشت در این خصوص خبر داد و ابراز امیدواری کرد: تنها منبع قابل اتکا جهت قضاوت در این خصوص اظهار نظر افراد صاحب صلاحیت باشد و از همکاران محترم عضو هیات علمی تقاضا می‌شود حوزه پژوهشی دانشگاه را از نظرات و پیشنهادات مفید و سازنده خود بهره مند سازند.