سامانه نظام ایده‌ها و نیازها با نام اختصاری نان با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، دکتر خیرالدین معاون فناوری وزارت علوم، دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، دکتر محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و برخی از مدیران کل این وزارتخانه و برخی روسای دانشگاه های بزرگ کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم در تاریخ 10 اردیبهشت 1401 رونمایی شد

به نقل از پورتال پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اعلام آغاز به کار سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) https://nan.ac  از تلاش برای ایجاد صندوقی ذیل این سامانه خبر داد تا از ایده‌ها و نیازهای ثبت‌شده در آن حمایت مالی شود.

این سامانه یکی از ابزارهای قدرتمند جهت ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی دولتی و پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان و خلاق، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد خواهد بود.

از اهداف اصلی اجرای این طرح علاوه بر کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی برانگیختن احساس مشارکت تمام آحاد کشور و ایجاد طوفان فکری ملی در ساختن ایرانی آباد و توسعه یافته است.

یکی از برنامه‌های مهم وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی ایجاد نظام ملی پیشنهادها جهت ثبت و نمای سازی نیازهای مختلف جامعه و در نتیجه سوق دادن بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پژوهشی در جهت رفع نیازها و مشکلات جاری کشور بود.

با ایجاد این بانک اطلاعاتی متمرکز زنجیره پژوهش فناوری و نوآوری تکمیل شده و با هدفمند و نیاز محوری کردن بخش مهمی از فعالیت‌های پژوهشی در جهت رفع نیازها کشور در مسیر توسعه همه جانبه علمی قرار خواهد گرفت؛ در عملیاتی کردن این طرح شده از فن آوری های به روز در حوزه مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی، پایگاه داده، شبکه و امنیت بهره برد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل در مراسم رونمایی از سامانه نان گفت: تلاش می‌شود که نیازها در رشته‌ها و گرایش‌ها بارگذاری شود و هر فرد با یک کلیک بتواند به این نیازها دسترسی پیدا کند.

وی با اشاره به نحوه نمایه‌سازی نیازها، اظهار کرد: این سامانه باید به گونه‌ای باشد که حتی شهروندان نیازمندی‌های جامعه را اعلام کنند که این اقدام در فاز اول ممکن نبود؛ از این رو در این فاز نهادهای دولتی و خصوصی نیازها را اعلام خواهند کرد.

زلفی گل با تاکید بر اینکه وزارت علوم هیچ دخالتی در ثبت ایده‌ها ندارد، خاطر نشان کرد: برای پایش و تایید ایده‌ها کارگروهی متشکل از اعضای پارک‌های علم و فناوری استان‌ها ایجاد شده است‌.

وزیر علوم با بیان اینکه ما در این سامانه یک گام به جلوتر می‌رویم و تحقیقات کاربردی نیازمحور تعریف می‌شود، ادامه داد: هدف دیگر ما ایجاد عدالت پژوهشی است و با این سامانه نیازهای جامعه در دسترس دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: علاوه بر اینها اطلاعات گمرک نیز از طریق این سامانه در اختیار شرکت‌ها و اساتید قرار خواهد گرفت تا آنها مشاهده کنند که چه موادی به کشور وارد می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد بخشی برای تاریخچه اعلام و برآورده شدن نیازها در سامانه "نان"، اظهار کرد: این سامانه به این صورت نیست که نیازها با برآورده شدن از سامانه حذف شوند.

علی خیرالدین در نشست رونمایی از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در وزارت علوم ضمن اشاره به شعار سال توسط مقام معظم رهبری افزود: ایشان در دیدار با وزیر علوم بر نیازمحور بودن پایان نامه ها و رساله ها تاکید داشته‌اند و تشکیل این سامانه را مهم دانستند.

وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که تولید باید نیازمحور و مبتنی بر دانش باشد اما مشکل ما حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه و جامعه است و اینکه نهادهای واسط نقش خود را به‌ خوبی ایفا نکرده‌اند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم نیازهای جامعه را احصا و در سامانه‌ای به صورت منسجم ثبت کنیم و به همین منظور مطالعات تطبیقی بین سامانه‌های مشابه ایرانی و خارجی را انجام دادیم.

خیرالدین با اشاره به پیوست قانونی سامانه نان اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق مصوبه ای برای یکپارچه سازی سامانه ها و احصای نیازها و ایده ها به وزارت عتف ماموریت داد که این سامانه را پیاده کند. پیوست دوم قانونی این است که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند ه تبصره ۹ شرط استفاده از یک درصد اهدایی دستگاه های اجرایی برای فعالیت های پژوهشی ثبت نیازها در سامانه نان است. 

وی همچنین سامانه نان را بخشی از نظام ملی نوآوری دانست و گفت: ایده ها بعد از این بر اساس نیازها شکل می‌گیرد. اساتید و روسای دانشگاه ها می توانند پیشنهاددهنده نیازها در این سامانه باشند. بر همین اساس پایه تشویق و ترغیب و اختصاص گرنت فناوری و ارتقای رتبه و رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس پیشنهادات اساتید در این سامانه خواهد بود.

به گفته خیرالدین، تشکیل دبیرخانه و ساختار سامانه نان در پایگاه موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ISC  و ذیل شورای عالی عتف، تشکیل شورای سیاستگذاری و تدوین اساسنامه، تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی سامانه از جمله اقدامات انجام شده برای رونمایی از سامانه نان بوده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم همچنین با تاکید بر حمایت از نیازهای ثبت‌ شده در سامانه نان گفت: دنبال ایجاد صندوق نظام ایده ها و نیازها هستیم، درخواست آن را به صندوق نوآوری و شکوفایی داده ایم تا به این شکل از نیازهای ثبت شده در نان حمایت شود.

خیرالدین ضمن درخواست از روسای دانشگاه ها برای حمایت از سامانه نان مزایای این سامانه را برشمرد و گفت: سامانه نان شعار سال را اجرایی کرده، محصولات و نیازهای شرکت ها را معرفی می کند، تولید بر اساس نیاز جامعه و صنعت در آن شکل می گیرد و امکان برگزاری دوره آموزشی مهارت محور در آن وجود دارد.

پیمان صالحی معاون پژوهشی و دبیرکل شورای عالی عتف نیز در این مراسم گفت: نان سامانه مخصوص وزارت علوم نیست، بلکه سامانه‌ای ملی برای ساماندهی نیازها برای کل سازمان ها است.

وی بیان کرد: این سامانه موجب می شود تحقیقات به سمت ماموریت گرایی سوق یابد؛ این همان اقدامی است که با تولید فناوری در حال شکل گیری است  ولی به دلیل نبود کشش بازار موفق نبوده است. همچنین این سامانه موجب می‌شود با اعلام نیازها کشش در بازار ایجاد شود.

صالحی ماموریت دیگر شورای عالی عتف را تامین نظام مالی نوآوری و فناوری کشور دانست و گفت: در این زمینه موضوع اختصاص یک درصد اعتبارات دستگاه ها به امر پژوهش در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب نشد، ولی اختصاص ۴۰ درصد بودجه شرکت های دولتی در این قانون دیده شده است که این اعتبارات به صندوق عالی علوم و فناوری واریز می شود.

وی با اشاره به تدوین اساسنامه این صندوق توضیح داد: بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این اساسنامه باید به تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه برسد. اکنون ۲ ماه است که اساسنامه را تحویل داده ایم ولی هنوز نقاط افتراقی با سازمان برنامه‌ و بودجه در برخی بندهای اساسنامه وجود دارد که امیدواریم با تایید نهایی، اساسنامه به تصویب هیات دولت برسد.

سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) زمینه‌ای برای ارتباط نیازهای مختلف با تحقیقات و مراکز تحقیقاتی کشور است. متخصصان می‌توانند نیازهای خود را در حوزه‌ها و سطوح مختلف اجتماعی و صنعتی در این سامانه ثبت کنند. همچنین مشوق‌های علمی برای مراکز دانشگاهی فعال در سامانه در نظر گرفته شده است. این سامانه از سه مرحله تشکیل شده: ۱. ارائه ایده و نیاز ۲. محصول ۳. اشتغال دانش‌بنیان.
                                                                                                                                   

مراحل ثبت ایده در سامانه «نان» شامل انتخاب نیاز، ثبت اطلاعات، تأیید اطلاعات و صدور گواهی است.

فرآیندها و برآیندهای سامانه «نان» شامل موارد زیر است:
- ایجاد طوفان فکری در کمک به حل مسائل کشور و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها در اجرای طرح‌های کلان
- ارتباط با ساختار سیستم ثبت اختراعات و بورس ایده
- انجام تحقیقات نیاز محور
- آگاهی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی نیازهای واردات (گمرک)، صنعت، دولت، جامعه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
- افزایش اعتماد صنعت، دولت و جامعه به علم و دانش و ایجاد مطالبه اجتماعی ارتباط با دانشگاه‌ها
- تدوین نظام مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز – توانمندی، صنعتی – دانشگاهی کشور
- امکان رویت، تحلیل، نقد و بهره گیری ایده – نیازها توسط عموم مردم و پایش و رتبه بندی پژوهشگران

همچنین سامانه «نان» و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرای سیاست‌های ایجاد و ارتقای سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری نقش آفرین خواهند بود.

گزارشات تحلیلی سامانه «نان» شامل آمار ایده و نیاز ثبت شده به تفکیک هر استان برای هر سال، گراف ارتباطی فعالان ارایه نیاز یا ایده (ارتباط با دانشگاه صنعت)، چالش‌های پیش روی عملیاتی کردن سامانه «نان»، اقدامات و برنامه ریزی‌های انجام شده تاکنون، زمانبندی و فازبندی اجرای طرح، وضعیت ارتباط سامانه ای با سایر نهادها و نیازهای جمع آوری شده تاکنون از شرکت‌ها و نهادها در «نان» دیگر بخش‌های گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را تشکیل می دهند.

متن خبر در سامانه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 

 

 

آخرین اخبار