در تازه‌ترین ارزیابی دانشگاه‌های جهان که توسط "سایماگو" انجام شده، دانشگاه رازی رتبه 14 در بین دانشگاه‌های جامع کشور را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: در تازه‌ترین ارزیابی دانشگاه‌های جهان که توسط نظام معتبر رتبه‌‌بندی سایماگو انجام شده، 154دانشگاه از کشور ایران موفق شده‌اند دراین نظام رتبه‌بندی قرار گیرند که دانشگاه رازی رتبه 695 در جهان، 47 در بین دانشگاه‌های ایران و 14 در بین دانشگاه‌های جامع کشور را کسب کرده است.

 دکتر مصطفایی افزود: موسسه سایماگو (Scimago) که در کشور اسپانیا قرار دارد و در زمینه تحلیل و ارزیابی اطلاعات علمی شهرت جهانی دارد،  با همکاری موسسه الزویر از سال 2009 دانشگاه‌­های جهان را بر اساس سه شاخص پژوهش با وزن 50 درصد، نوآوری 30 درصد و شاخص اجتماعی با وزن 20 درصد ارزیابی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این نظام رتبه بندی داده­‌های 5 سال گذشته در پایگاه استنادی اسکوپوس و پایگاه آماری پروانه­‌های ثبت اختراع جهانی را مبنای بررسی دو شاخص پژوهش و نوآوری قرار داده افزود: در بررسی شاخص اجتماعی یا وب­سنجی،  از دو پایگاه گوگل و Ahrefs استفاده می‌شود.

دکتر مصطفایی یادآور شد: معیار موسسات برای ورود به ارزیابی در این نظام رتبه‌­بندی داشتن حداقل 100 مقاله در پایگاه استنادی معتبر اسکوپوس است و در رتبه‌­بندی سال 2022 داده‌­های مربوط به سال‌های 2016 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفته است.

شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها درنظام رتبه‌بندی سایماگو

شاخص

وزن شاخص

معیار هر شاخص

پژوهش

50 درصد

تعداد تولیدات علمی دانشگاه در پایگاه اسکوپوس، تعداد ارجاعات داخلی و خارجی به تولیدات علمی موسسه،  تعداد تولیدات علمی که دانشگاه مورد نظر نویسنده مسئول آن بوده، نسبت تعداد تولیدات علمی به نویسندگان، تعداد همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه با موسسات خارجی، تعداد پژوهش‌های باکیفیت دانشگاه که در مجلات هسته چاپ می‌شوند، تعداد تولیدات علمی موسسه که جزو ده درصد تولیدات علمی پراستناد قرار دارند.

نوآوری

30 درصد

تعداد اختراعات ثبت شده موسسه در پایگاه آماری پروانه‌های ثبت اختراع جهانی و همچنین تولیدات علمی دانشگاه که به معرفی اختراعات می‌پردازند.

اجتماعی

20درصد

تعداد لینک‌های ورودی به وبسایت دانشگاه مورد نظر و همچنین تعداد صفحات وبسایت دانشگاه که توسط گوگل و پایگاه Ahrefs اندازه گیری میشود

مدیر امور پژوهشی در ادامه با اشاره به رتبه دانشگاه رازی در این نظام رتبه بندی افزود: رتبه جهانی دانشگاه در مقایسه با سال قبل 77 مرتبه بهبود یافته است . همچنین در شاخص نوآوری که تعداد اختراعات ثبت شده جهانی و تعداد تولیدات علمی مرتبط با اختراعات را شامل می‌شود، رتبه دانشگاه رازی بهبود قابل توجهی داشته است.

جدول بررسی وضعیت دانشگاه رازی در نظام رتبه­‌بندی سایماگو در دوسال اخیر

سال

رتبه در جهان

رتبه در ایران

رتبه در بین دانشگاه‌­های جامع

رتبه در شاخص پژوهش

رتبه در شاخص نوآوری

رتبه در شاخص اجتماعی (وب‌سنجی)

در ایران

در جهان

در ایران

در جهان

در ایران

در جهان

2021

772

47

14

42

419

40

511

18

246

2022

695

47

14

49

422

31

413

20

243

 

دکتر مصطفایی در پایان اظهار داشت: همچنین نمودارهای زیر نشان دهنده وضعیت دانشگاه رازی در هریک از شاخص‌ها ازسال 2009 تا 2022 است.


 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده رتبه دانشگاه رازی و سایر دانشگاه‌­های کشور در این نظام رتبه ­بندی کلیک کنید.

آخرین اخبار