برگزاری نشستهای تخصصی پیرامون ضرورت راهاندازی دانشکده هنر و معماری - پرتال اصلی دانشگاه رازی
با حضور صاحب نظران دانشگاه صورت گرفت؛
برگزاری نشستهای تخصصی پیرامون ضرورت راهاندازی دانشکده هنر و معماری
چهار نشست تخصصی پیرامون ضرورت راهاندازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه رازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، این سلسله جلسات در روزهای ۶، ۱۲، ۲۰ و ۲۵ آبانماه ۱۴۰۴ به همت گروه معماری و با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی و روابط عمومی دانشگاه برگزار شد. هدف از این نشستها، بررسی جامع و جمعآوری دیدگاههای صاحبنظران و نخبگان استان کرمانشاه درباره ضروریات و الزامات تأسیس دانشکده هنر و معماری بود.
در این جلسات، اساتیدی از رشتههای مختلف معماری، هنر، شهرسازی، باستانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد و جغرافیا حضور داشتند و نمایندگانی از ادارهکل میراث فرهنگی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از هنرمندان و صنعتگران برجسته استان کرمانشاه نیز مشارکت کردند.
هدف از این جلسات، مدنظرقراردادن ضروریات راهاندازی دانشکده هنر و معماری از دیدگاههای صاحبنظران و نخبگان استان بود که در مجموع جلسات بیش از ۴۰ نفر از صاحبنظران حضور داشتند.
در نشست اول، این ضروریات از طریق پیمایش دیدگاه برخی از هنرمندان و صنعتگران برجسته و فعال کرمانشاه دنبال شد.
در نشست دوم، ضروریات موردنظر از دیدگاه جامعهشناختی، اقتصادی، گردشگری و... محل بحث قرار گرفت.
در نشست سوم، محورهای توسعه رشته باستانشناسی و رشتههای مرتبط با آن جستوجو گردید.
در نشست چهارم نیز ضرورتهای توسعه رشته شهرسازی مدنظر قرار گرفت. برخی از ضروریات مطرح شده در این جلسات عبارتند از:
خودکفایی فارغالتحصیلان در امر اشتغال به واسطه مهارت محوری رشتههای هنری.
ظرفیتهای هنری و میراثی قابل توجه در استان.
تلاش برای تأثیرگذاری بر امر مهاجرت به خاطر تحصیل در دانشگاههای خارج از استان.
شکلگیری هنر در بستر جامعه و تأثیر متقابل آن بر ساختار جامعه.
مدنظر قراردادن نمود بیرونی عدم وجود رشتههای هنری در استان ازجمله جنبههای بصری نامناسب در شهر، فقدان نگاه هنرمندانه و خلاقانه در قیافه شهر و ...
راهاندازی رشتههای هنری به مثابه فرصتی برای پژوهشهای بیشتر.
نزدیکی به مرز برای استفاده از بازار کشور همسایه در زمینه فروش آثار هنری و صنایع دستی.
جامعیت دانشگاه و ضرورت توسعه رشتههای مختلف.
نگاه ویژه سند آمایش علمی استان به رشتههای هنری، صنایع دستی، شهرسازی و...
هنر به مثابه محرک توسعه و تحول به واسطه ذات خلاق و آفریننده آنها.
سهولت فروش محصولات یا آفریدههای هنری همچون موسیقی.
استفاده از هنر در تابآوری، ماندگاری در فضا و ارزشهای پایدار.
توجه به کارکردهای امر زیبا همچون امیدبخشی.
هنر در جایگاه توسعه گردشگری.
شهرسازی به مثابه بستر و هسته توسعه و همچنین زمینهای برای اتصال رشتههای مختلف با یکدیگر.
پاسخگویی به جامعه و مطالبات آنها از جمله انتظار چندینساله برای راهاندازی رشتههای هنری.
وظایف یا رسالتهای نسلهای نوین دانشگاهی.
اهمیت رشتههای مهارتمحور با افزایش نفوذ هوش مصنوعی.
توسعه رشتههای مرتبط با شهرسازی به مثابه یک امر اجتماعی.
خلق ثروت به واسطه ماهیت آفریننده و خلاق هنر.
تقویت بدنه کارشناسی و تصمیمساز استان به شکل مستقیم (وجود فارغالتحصیل) و غیرمستقیم (افزایش دانش تخصصی در بستر جامعه)، همچنین تقویت نگاه تخصصی مسئولین و درنهایت بهبود تصمیمهای اجرایی به واسطه توسعه رشتههای مرتبط با شهر و آثار میراثی.
