برگزاری پنجمین نشست گروه کاری آموزش استان کرمانشاه در دانشگاه رازی با محوریت مهارتآموزی و تهیه اطلس دانایی - پرتال اصلی دانشگاه رازی
آموزش بر مدار مهارت؛
برگزاری پنجمین نشست گروه کاری آموزش استان کرمانشاه در دانشگاه رازی با محوریت مهارتآموزی و تهیه اطلس دانایی
پنجمین جلسه از دور چهارم گروه کاری آموزش استان کرمانشاه در دانشگاه رازی برگزار شد. در این نشست، به بحث و تبادل نظر در مورد مهمترین برنامههای آموزشی و مهارتی استان پرداخته شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ پنجمین جلسه از دور چهارم گروه کاری آموزش استان کرمانشاه، روز چهارشنبه ۲۱ آبانماه ۱۴۰۴، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد. در این نشست تخصصی، نمایندگان دستگاههای مختلف اجرایی استان و حوزههای مرتبط حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در مورد مهمترین برنامههای آموزشی و مهارتی استان پرداختند.
در آغاز این نشست، دکتر رضا آقایاری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی و دبیر کارگروه آموزش استان، با خوشامدگویی به حاضران، بر نقش محوری دانشگاهها و مراکز آموزشی در پیشبرد اهداف آموزشی و مهارتی استان تأکید کرد.

دکتر آقایاری اظهار داشت: گروه کاری آموزش، بستری برای همافزایی بین نهادهای علمی و اجرایی استان است. هدف اصلی ما همراستاسازی تلاشها و خلق برنامههایی است که بتواند به صورت عینی، موجب ارتقای سطح دانایی و توانایی نیروی انسانی، به ویژه نسل جوان استان شود.
در ادامه، دکتر اسماعیل میرزایی قلعه، مدیر امور آموزشی دانشگاه رازی و مسئول دبیرخانه امور اجرایی دانشگاههای معین استان، با تقدیر از همکاریهای بیندستگاهی، به تشریح دستور کار جلسه پرداخت.
ایشان بر اهمیت اجرایی شدن مصوبات و پایش مستمر نتایج آنها تأکید کرده و افزودند: دبیرخانه این گروه کاری در دانشگاه رازی، تمامی توان خود را برای تسهیل همکاریها و مستندسازی دقیق دستاوردها به کار خواهد گرفت تا شاهد تأثیرگذاری ملموس این نشستها در عرصه آموزش استان باشیم.
بررسی الگوی آموزشهای مهارت اشتغالمحور برای دانشآموزان
یکی از محورهای اصلی این نشست، بررسی الگوی پیشنهادی «آموزشهای مهارت اشتغالمحور برای دانشآموزان» بود که از سوی جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه ارائه شد. در این راستا، نماینده جهاد دانشگاهی به تبیین دو حوزه هدفگذاری شده شامل «صنایع فرهنگی و خلاق» و «فناوریهای نرم» پرداخت.
همچنین، لیست کارگاههای آموزشی مقدماتی و رایگان پیشنهادی برای دانشآموزان، با همکاری آموزش و پرورش، تشریح شد. ارائه «بسته آموزشی مهارتهای نرم» و بحث درباره برگزاری دورههای آموزشی تخصصی برای سه گروه دانشآموزان، دانشجویان و مشاغل آزاد، از دیگر موارد مطرح شده در این بخش بود. هدف از این طرحها، تغییر نگرش و نشان دادن این واقعیت به دانشآموزان عنوان شد که مسیرهای دستیابی به درآمد و شغل مناسب، منحصر به رشتههای علوم تجربی نبوده و مهارتآموزی میتواند افقهای جدیدی پیش روی آنان بگشاید.
طرح پویش ملی توانافزایی و جشنواره امید
موضوع دیگر، «طرح پویش ملی توانافزایی و شکلگیری هستههای نوآور و فناور» بود که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تأکید قرار گرفته است. این پویش که با نام «جشنواره امید» شناخته میشود، مخاطبان خود را دانشجویان، دانشآموختگان و صاحبان ایده قرار داده و قرار است در چهار محور اصلی زیر برگزار شود:
۱. تولید محتوای رسانهای (Game & Animation)
۲. صنایع خلاق، فرهنگی و نرم
۳. کشت و پرورش گیاهان دارویی
۴. فعالیتهای گلخانهای
این جشنواره در راستای ترویج فرهنگ نوآوری و مهارتآفرینی طراحی شده است.

ادامه بررسی طرح کلان «تهیه اطلس دانایی استان کرمانشاه»
بررسی وضعیت تهیه «اطلس دانایی استان کرمانشاه» که از سوی آموزش و پرورش استان ارائه میشود، از دیگر دستورکارهای مهم این جلسه بود. در این بخش، جزئیات پروپوزال پژوهشی این طرح تشریح شد که شامل «تحلیل و پهنهبندی نرخ سواد در استان کرمانشاه با استفاده از دادههای مکانی و طراحی اطلس دانایی» است.
مجری مسئول این طرح، معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه معرفی شد و دانشگاه رازی، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان و مرکز آمار ایران به عنوان همکاران علمی آن همکاری خواهند داشت.
هدف کلان از این طرح، طراحی و تولید اطلس دانایی استان کرمانشاه مبتنی بر دادههای مکانی با تمرکز بر سوادهای پایه (خواندن و نوشتن) عنوان شد. خروجی این پروژه، امکان پهنهبندی علمی نرخ سواد و مشاهده دقیق سطح دانایی در هر نقطه از استان را فراهم خواهد کرد. این اطلس، زیرساخت اصلی نظام دانایی استان را شکل داده و در فازهای آتی، با افزودن لایههای اطلاعاتی مربوط به سواد دیجیتال و مهارتی، به یک سامانه جامع دانایی استانی ارتقا خواهد یافت.
در پایان این نشست، بر لزوم تداوم همکاریهای بیندستگاهی، پیگیری جدی مصوبات و برنامهریزی برای اجرای عملیاتی طرحهای مورد بحث، به ویژه در راستای مهارتآموزی دانشآموزان و تکمیل پروژه اطلس دانایی، تأکید گردید. این جلسه گامی مؤثر در جهت همگرایی نهادهای علمی و اجرایی استان برای ارتقای شاخصهای آموزشی و مهارتی کرمانشاه قلمداد میشود.
گزارش تصویری این نشست را در ادامه ببینید:
