سرپرست آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی گفت: بیش از 8 میلیارد ریال هزینه در حوزه تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر علی براتی سرپرست آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به تشریح دستاوردهای آزمایشگاه مرکزی در حوزه تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت.

وی بیان کرد: ایجاد یک ساختار قابل نظارت از شروع فرآیند تعمیرات (درخواست توسط گروه و دانشکده مربوطه) تا اتمام فرآیند (تحویل تجهیر رفع عیب شده) از مهم‌ترین دستاوردها عنوان کرد و افزود: با توجه به چند مرحله‌ای و زمانبر بودن فرآیند تعمیرات، ایجاد یک ساختار نظارت جهت تسریع و رفع گلوگاه‌های احتمالی فنی و اداری ضروری به نظر می‌رسید که این مهم با اصلاح فرآیند ارجاع تجهیزات معیوب به آزمایشگاه مرکزی، هماهنگی با بخش‌های اداری مختلف دانشگاه از طریق استفاده از ظرفیت‌های اتوماسیونی موجود و نیز به‌کارگیری نرم‌افزار جامع تعمیرات و نگهداری به منظور ایجاد پایگاه داده تجهیزات آزمایشگاهی موجود و ثبت و ضبط تاریخچه تعمیر هر دستگاه فراهم شده است.

دکتر براتی انجام تعمیرات با کیفیت و مقرون به صرفه را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در بسیاری از موارد، دستگاه معیوب به صورت همزمان توسط شرکت سازنده و یا وارد کننده آن و نیز گروههای تعمیراتی مستقر در آزمایشگاه مرکزی مورد بررسی و ارائه پیش فاکتور قرار گرفته است و در نهایت گروه‌های تعمیراتی با مبالغی بسیار کمتر از شرکت‌های سازنده یا وارد کننده (در بعضی تعمیرات تا یک دهم مبلغ) موفق به تعمیر و رفع عیوب شده اند. این موضوع علاوه بر صرفه جویی اقتصادی قابل ملاحظه، امکان کسب اطمینان از صحت تعمیرات را نیز فراهم می‌کند، چرا که عمده شرکت‌های سازنده یا وارد کننده، تعهدی نسبت به گارانتی پس از تعمیر ندارند که این موضوع در بسیاری از موارد در سالهای گذشته مشکل‌زا بوده است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت و تجربیات فنی کارشناسان آزمایشگاه مرکزی گفت: از زمان شروع فرآیند تعمیرات در  آزمایشگاه مرکزی، تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های معیوب توسط کارشناس فنی آزمایشگاه مرکزی، مهندس نظرآبادی، به صورت رایگان مورد تعمیر و بازسازی کلی قرار گرفته است که در مواردی از اسقاط تجهیز مربوطه و اتلاف چند ده میلیونی جلوگیری شده است. به عنوان مثال فقط در سال 1400 تعداد 20 مورد تعمیر تجهیزات توسط ایشان بدون تحمیل هیچ‌گونه بار مالی برای دانشگاه انجام شده است.

دکتر براتی در ادامه اظهار داشت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی از بدو تأسیس در سال 1394 عهده‌دار تعمیر تجهیزات معیوب آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه شد. در سالهای 1394 تا 1396 به علت کثرت تجهیزات معیوب دانشکده‌ها، این تجهیزات به صورت گروهی در اختیار گروه‌های تعمیراتی مورد اعتماد دانشگاه قرار گرفت و پس از تعمیر و رفع نقایص به چرخه خدمات دهی بازگردانده شدند. در سالهای بعد و به منظور بهبود نظارت و خدمات ارائه شده، روند ارجاع تجهیزات معیوب به آزمایشگاه مرکزی مورد بازبینی قرار گرفت؛ بدین صورت که ابتدا دستگاه معیوب، توسط دانشکده مربوطه با تکمیل فرم استاندارد تعمیرات به آزمایشگاه مرکزی ارجاع داده می‌شود و سپس مورد ارزیابی و بررسی کارشناس آزمایشگاه مرکزی؛ مهندس نظرآبادی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در بسیاری از موارد، عیوب موجود توسط کارشناس آزمایشگاه مرتفع گردیده و دستگاه تحویل آزمایشگاه یا کارگاه مربوطه می‌شود. تجهیزاتی که نیاز به بررسی بیشتر، تعمیر اساسی‌تر و تعویض قطعات داشته باشند، توسط گروه‌های تعمیراتی مورد اعتماد آزمایشگاه مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند و آزمایشگاه مرکزی با توجه به پیش فاکتورهای ارائه شده و حصول اطمینان از کیفیت کاری گروه تعمیراتی، تعمیر مربوطه را به آن گروه ارجاع می‌دهد و دستگاه بعد از تعمیر و رفع عیوب تحویل آزمایشگاه مذکور می‌شود.

دکتر براتی بیان کرد: گروه‌های تعمیراتی موظف شده‌اند که در صورت بروز همان نقایص و عیوب اولیه، روند تعمیرات را به صورت رایگان تا حصول اطمینان از عملکرد دستگاه ادامه دهند. لازم به ذکر است که با توجه به افزایش هزینه‌های خدمات و قطعات در دو سال اخیر، رویکرد اصلی مدیریت آزمایشگاه در حوزه تعمیرات، ارائه خدمات با کیفیت با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی بوده است که این مهم با ارتباط مستمر کارشناسان و مدیریت فنی آزمایشگاه مرکزی با طیف وسیعی از شرکت‌های تعمیراتی و تأمین‌کنندگان و فروشندگان قطعات حاصل شده است تا بتوان از کیفیت تعمیرات و همچنین صرفه اقتصادی خدمات و قطعات خریداری شده اطمینان کسب نمود.

وی بیان کرد: از سال 1394، در مجموع با تلاش‌های همکاران آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیش از 8 میلیارد ریال هزینه در حوزه تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه صورت گرفته که اگر این تعمیرات برون سپاری می‌شد، بیش ار 80 میلیارد ریال هزینه برای دانشگاه در پی داشت.

دکتر براتی افزود: عملکرد بخش تعمیرات آزمایشگاه مرکزی از سال 1394 تا پاییز 1400 در نمودارهای 1 تا 3 قابل مشاهده است. نمودار 1 تعداد تجهیزات تعمیر شده و نمودار 2 هزینه تعمیرات انجام شده را به تفکیک سال‌های مختلف نشان می‌دهد که بیانگر تعمیر 923 با مجموع هزینه 8.190.000.000 ریال می‌باشد. همچنین نمودار 3 سهم هر یک از دانشکده‌های دانشگاه را از هزینه‌های پرداختی تعمیرات از سال 94 تا کنون نمایش می‌دهد.

آخرین اخبار