کارشناس بازنشسته گروه مکانیک بیوسیستم پردیس کشاورزی و منابع طبیعی موفق به طراحی و ساخت دماغه دیسکی برداشت نخود در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شد.

مهندس محمدولی علیمرادی وحید کارشناس بازنشسته گروه مکانیک بیوسیستم پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در مصاحبه با روابط عمومی با بیان خبر فوق اظهار داشتند: استان کرمانشاه از نظر سطح زیر کشت نخود و عملکرد در واحد سطح این گیاه جایگاه نخست را در کشور دارد. ایشان عنوان کردند که یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان در تولید این محصول مربوط به برداشت آن می‌باشد. در برداشت مکانیزه این محصول یا مشکل کمبود کمباین برداشت در استان وجود دارد یا اینکه تمامی کشاورزان به آن دسترسی ندارند. لذا با توجه به مشکلات ذکر شده و با هدف بومی‌سازی دانش فنی تولید کمباین برداشت نخود، از سال 1392 با ثبت ایده کمباین نخود تراکتوری در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی فعالیت در این زمینه آغاز و در سال 1400 نمونه اولیه دماغه دیسکی برداشت نخود ساخته شد.


آقای مهندس علیمرادی وحید هدف از طراحی این دماغه را کاهش ریزش نخود در هنگام برداشت بویژه برای ارقام پاکوتاه و امکان برداشت نخود در زمین‌های شیب‌دار عنوان کردند. وی همچنین، بیان داشت که با طراحی دماغه‌هایی با فاصله ردیف 30، 50 و 70 سانتیمتری امکان انعطاف در کاشت و برداشت این محصول فراهم می‌شود.

مهندس وحید در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های مسئولین دانشگاه رازی و مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه در جهت عملیاتی شدن این ایده ابراز داشتند در صورت حمایت بیشتر مسئولین استانی بویژه سازمان جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های مرتبط، این امکان فراهم می‌شود که کشاورزان بیشتری با حداقل هزینه در مقایسه با نمونه موجود در بازار به این کمباین برداشت در جهت بهبود شرایط برداشت نخود دسترسی پیدا کنند.


 

آخرین اخبار