960
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مطرح کرد

تشریح اقدامات و برنامه‌های کمیته علم‌ ­سنجی دانشگاه رازی

به گزارش روابط عمومی دکتر فرزاد ویسی در گفتگو با روابط عمومی اظهار داشت با هدف جهت­دهی به سیاستهای پژوهشی دانشگاه و فراهم نمودن شرایط اتخاذ تصمیم­ بهتر با توجه به منابع محدود و کمک به سیاستگذاری­های کلان دانشگاه و بررسی نقاط ضعف و قوت دانشگاه درنظام­های رتبه­بندی داخلی و خارجی، کمیته علم سنجی دانشگاه رازی در اردیبهشت 1399 تشکیل شد.

بررسی نظام­های رتبه­بندی معتبر داخلی و خارجی

دکتر ویسی با اشاره به اینکه در این کمیته افراد صاحبنظر و مجرب و مدیران واحدهای مختلف دانشگاه حضور دارند اظهار داشت نخستین مسئله­ای که برای نخستین بار در دانشگاه در این کمیته بطور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت بررسی نظام­های رتبه­بندی معتبر داخلی و خارجی، وضعیت دانشگاه رازی در این نظام­ها و راهکارهای بهبود و ارتقای رتبه دانشگاه در نظام های معتبر رتبه­بندی  بود.

ایشان افزود نتایج بررسی­ها منجر به ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در شیوه­نامه­های دانشگاه از جمله شیوه­نامه گرنت و دستورالعمل  ترفیع سالانه اعضای هیات علمی و موارد مورد تقدیر در هفته پژوهش و فناوری شد. همچنین دستورالعملی تحت عنوان " دسترالعمل تشویق پدیدآورندگان آثار در نشریات بین المللی و داخلی، برای  تشویق آندسته از اعضای محترم هیات علمی که با انجام فعالیت های پژوهشی باکیفیت،  سبب ارتقای جایگاه دانشگاه رازی در سطح ملی و بین المللی  می‌شوند، تهیه و ابلاغ شد.

تشکیل کارگروه وبومتریک

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه، بررسی نظام رتبه­بندی وبومتریک و راههای بهبود رتبه دانشگاه رازی در این نظام مهم رتبه‌بندی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در کمیته علم سنجی دانشگاه برشمرد و یادآور شد در این راستا، کارگروه وبومتریک دانشگاه با حضور برخی از اعضای کمیته علم­سنجی و همچنین رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، سرپرست روابط عمومی و مدیرهمکاریهای علمی بین المللی دانشگاه تشکیل شد.

ایشان افزود این کارگروه با بررسی تخصصی نظام رتبه‌بندی وبومتریک، پیشنهاداتی جهت ارتقای رتبه دانشگاه در این نظام رتبه­بندی ارائه کرد که منجر به اتخاذ تصمیماتی از جمله تشویق و الزام حضور اعضای محترم هیات علمی در پایگاه­های اجتماعی علمی نظیر گوگل اسکولار و ارکید بود که کارگاههای آموزشی هم در این زمینه در دانشگاه برگزار گردید. همچنین پیشنهاداتی به سایر واحدهای دانشگاه جهت تقویت پورتال به زبان­های دیگر از جمله انگلیسی و عربی، تقویت سئوی پورتال به منظور بازیابی بهتر توسط موتورهای جستجو و .. شد. ایشان یادآور شد انجام این اقدامات منجر به بهبود صد پله‌ای رتبه دانشگاه رازی درآخرین ارزیابی نظام رتبه‌بندی وبومتریک شده است .

بررسی نظام رتبه‌بندی ISC برای نخستین بار

دکتر ویسی در ادامه با اشاره به اهمیت  نظام رتبه‌بندی ISC افزود برای نخستین بار در دانشگاه، کمیته علم سنجی اقدام به بررسی نظام رتبه‌بندی ISC ، شاخص­های این نظام رتبه­بندی، نقاط ضعف و قوت دانشگاه در این نظام و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه نمود.  

ایشان اظهار داشت دوکارگروه تخصصی  در این خصوص در کمیته علم سنجی تشکیل شد: 1 کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری و بین‌المللی سازی 2  کارگروهآموزش، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به تشکیل جلسات متعدد در این خصوص اشاره کرد و یادآور شد  پس از بررسی­های فراوان بسته پیشنهادی کمیته علم­سنجی در خصوص راه­های ارتقای رتبه دانشگاه رازی درنظام رتبه‌بندی  ISCتهیه شد.

 وی افزود در این بسته پیشنهادی، بررسی و اولویت‌بندی شاخص­های نظام رتبه­بندی ISC به ترتیب اهمیت برای دانشگاه رازی،  انجام  شده و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه در هریک از شاخص­ها ارائه گردیده است.

تعیین کمیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی،  فناوری و بین‌المللی­ در سطح دانشگاه

دکتر ویسی اقدام مهم دیگر کمیته علم­سنجی در راستای ارائه بسته پیشنهادی را تعیین کمیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی،  فناوری و بین‌المللی دانشگاه نامید. ایشان اظهار داشت  این مسئله طی چند جلسه درکمیته علم­سنجی مطرح و در خصوص نحوه انجام آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

ایشان افزود فعالیت­های پژوهشی، فناوری و بین‌المللی دانشکده­ها و گروه­های آموزشی در بیش از 13 شاخص، در بازه زمانی 5 ساله بررسی و با داده­های جمع آوری شده از سامانه پژوهشی گلستان نسبت این فعالیت­ها به ازای دانشکده، گروه آموزشی و در نهایت هر عضو هیات علمی در هریک از گروه­های آموزشی دانشگاه محاسبه گردید که در قالب سند راهبردی به هرکدام از دانشکده‌ها بطور جداگانه ابلاغ گردید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به اینکه با انجام این کار، چشم‌انداز روشنی از وضعیت حال حاضر گروه­های آموزشی، دانشکده­ها و بطورکلی دانشگاه رازی و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بدست آمد که می‌تواند مبنای تصمیم­گیری‌های آتی مدیران در دانشگاه باشد. ایشان یادآور شد گردآوری داده‌هایی با این حجم و چنین ارزیابی­هایی برای نخستین بار در دانشگاه رازی صورت گرفته است.

 

 


شناسه : 1469562