579

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با شبکه¬های اجتماعی علمی و نحوه عضویت و فعالیت در آنها

به گزارش روابط عمومی کارگاه آموزشی آشنایی با شبکه­های اجتماعی علمی و نحوه عضویت و فعالیت در آنها در تاریخ چهارشنبه 12 شهریور ماه برگزار گردید.

در این کارگاه که به صورت مجازی و برای اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار گردید ابتدا آقای دکتر حامد منکرسی در خصوص پایگاه گوگل اسکولار ونحوه ثبت نام و فعالیت در آن صحبت کردند.

 

ایشان با اشاره به اینکه اعضای محترم هیات علمی می بایست با ایمیل آکادمیک خود در این پایگاه ثبت نام کنند یادآورشد حضور در پایگاه علمی اجتماعی گوگل اسکولار علاوه بر مزایای فردی برای اعضای محترم هیات علمی باعث ارتقای رتبه دانشگاه در نظام­های رتبه­بندی به ویزه نظام رتبه­بندی وبومتریک می شود. ایشان سپس به معرفی پایگاه اجتماعی لینکدین و نحوه عضویت و فعالیت در این پایگاه پرداختند. ایشان با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی لینکدین یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی علمی است که اعضای محترم هیات علمی می توانند با ایجاد یک پروفایل حرفه ای در آن، رزومه خود را به اشتراک گذاشته و با سایر محققین و پژوهشگران در ارتباط باشند افزودند این شبکه همچنین برای کسب و کار حرفه­ای و معرفی موقعیت­های شغلی در سراسر جهان بسیار مناسب است.

مدرس بعدی آقای دکتر صالح رحیمی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه بودند که در خصوص دو شبکه اجتماعی علمی ارکید و ریسرچ گیت صحبت کردند. ایشان در خصوص پایگاه علمی اجتماعی ارکید گفتند این پایگاه در ابتدا برای حل مشکل تشابهات اسامی محققین ایجاد شد و رفته­رفته تبدیل به یکی از بزرگترین شبکه­های اجتماعی در جهان شده است. با عضویت در این  پایگاه، فرد دارای یک کد 16 رقمی می شود که مختص خود اوست.

ایشان سپس به معرفی شبکه علمی ریسرچ گیت پرداختند و یاد آور شدند این شبکه یکی از مهمترین شبکه­ها برای همکاری و اشتراک دانش برای محققان است. پزوهشگران می توانند با عضویت و ثبت نام در این شبکه که بصورت رایگان است تولیدات علمی خود را به اشتراک گذاشته و از  جدیدترین مطالب و مقالات محققان دیگر مطلع شوند. لازم به ذکر است برگزاری این کارگاه با استقبال گسترده اعضای هیات علمی دانشگاه روبرو شد.


شناسه : 1030027