تشریح فعالیت مراکز مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی در دانشگاه رازی معرفی دانشگاه رازی به عنوان چهار دانشگاه برتر کشور در حوزه مهارت‌آموزی توسط وزارت علوم - معاونت پژوهشی و فناوری

646

تشریح فعالیت مراکز مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی در دانشگاه رازی معرفی دانشگاه رازی به عنوان چهار دانشگاه برتر کشور در حوزه مهارت‌آموزی توسط وزارت علوم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، به استناد دیدگاه کارشناسان و محققان؛ شکل‌گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین نیازمند توسعه نظام‌مند آموزش کارآفرینی و مهارت‌آموزی مؤثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی‌های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه است و یکی از وجوه و منظرهای کلیدی دانشگاه کارآفرین، توسعه مهارت‌های شغلی، حرفه‌ای و شایستگی‌ها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرایند توسعه ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است.

در همین راستا با دکتر جواد رستمی، سرپرست گروه آموزش‌های آزاد و مهارتی دانشگاه رازی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

در خصوص مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی در دانشگاه رازی در بخش‌های دانشجویی، هیات علمی و کارکنان چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

در ابتدا لازم می‌دانم چارچوب و ساختار مدیریت دوره‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه رازی را تشریح نمایم؛ دانشگاه رازی از جمله دانشگاه‌هایی است که اهمیت ویژه‌ای برای دوره‌های مهارت‌افزایی قائل است و در مهرماه ۱۳۹۷ اقدام به راه‌اندازی گروه آموزش‌های آزاد و مهارتی نمود.

 

 

وظیفه این مرکز در اوایل تاسیس؛ برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای دانشجویان و مدیریت دوره‌های ضمن خدمت ادارات خارج از دانشگاه بود. در ادامه مرکز ارتقا شایستگی حرفه‌ای (SCD) دانشجویان با هدف مهارت‌آموزی دانشجویان با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان راه‌اندازی شد. در سال ۹۸ با تکمیل فرآیندهای مرکز و اضافه شدن دو فرآیند نیازسنجی آموزشی و مشاوره شغلی به آن ضمن تغییر نام مرکز به مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) دو فرآیند عنوان شده نیز به آن اضافه شد.

 

 

علاوه بر وظایف مرکز TMC، از دیگر وظایف مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی؛ مدیریت برگزاری دوره‌های ضمن خدمت ادارات و سازمان‌های خارج از دانشگاه از طریق مذاکره با سازمان‌ها و تهیه بانک اطلاعات اساتید و ارسال آن به سازمان‌ها است.

 

 

برون‌سپاری برگزاری کارگاه‌های منطبق با سرفصل درسی از جمله جوشکاری و ورقکاری و ماشین ابزار و... در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان از دیگر وظایف مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی دانشگاه است که با همکاری وزارت عتف در حال انجام است. نتایج این پیمایش می‌تواند منجر به تجدیدنظر در دروس اختیاری رشته‌های مختلف شود.

از دیگر وظایف مرکز هدفمندسازی دوره‌های کارآموزی است که با برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی با دعوت از متخصصین با تجربه صنعت و تهیه فرم‌های مناسب با هدف ایجاد ارتباط هرچه بیشتر دانشجو و استاد سعی شده است دوره‌های کارآموزی با کیفیت بهتری برگزار شود. برگزاری دوره‌های آموزشی کارکنان دانشگاه توسط دفتر طرح و برنامه دانشگاه صورت می‌پذیرد.

بر اساس اعلام وزارت عتف، دانشگاه رازی جزو چهار دانشگاه برتر در حوزه مهارت آموزی قرار گرفته است، ضمن تبریک این موفقیت، بفرمائید که شاخص‌ها و معیارهای این انتخاب و علل توفیق دانشگاه چه بوده است؟

از جمله علت‌های موفقیت دانشگاه در این امر همکاری مراکز مختلف دانشگاه از جمله انجمن‌های علمی مراکز طرح تربیت ۱۰۰۰ برنامه‌نویس حرفه‌ای و آپا، دفتر مطالعات پدافند غیرعامل، گروه‌های آموزشی دانشکده فنی و مهندسی، دوره‌های نظام مهندسی ساختمان و مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی بوده است و از شاخص‌های این انتخاب می‌توان به برگزاری تعداد دوره‌های تخصصی، عمومی و تعداد دوره‌های برگزار شده با همکاری صنایع و تعداد دوره‌های برگزار شده در مقطع کارشناسی اشاره کرد.

دانشگاه‌های دیگر به ویژه دانشگاه‌های منطقه پنج از نظر مهارت‌آموزی در چه وضعیتی قرار دارند؟

خوشبختانه در نتیجه تلاش صورت گرفته، دانشگاه رازی از نظر برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی در رده چهار دانشگاه برتر کشور قرار گرفته است. همچنین از نظر دوره‌های تخصصی - بعد از دانشگاه صنعتی شریف و گیلان در رده سوم و نیز از نظر مشارکت با صنعت در برگزاری دوره‌ها مجدداً در رده سوم قرار دارد. البته از نظر برگزاری دوره‌های عمومی و مهارت‌های نرم (شخصیتی) شامل افزایش اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی، کار گروهی، مسئولیت پذیری و... توجه بیشتری لازم است.

بر این اساس دانشگاه رازی در منطقه رتبه اول و در کشور رتبه ۴، دانشگاه صنعتی همدان رتبه ۵، دانشگاه کردستان رتبه ۱۲، دانشگاه صنعتی کرمانشاه رتبه ۱۵، دانشگاه بوعلی سینا رتبه ۱۶ و دانشگاه لرستان رتبه ۲۲ را در رتبه‌بندی کشوری از نظر برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی کسب نموده‌اند.

دوره‌های مهارتی در دانشگاه به صورت عمومی و تخصصی در چه سطح و موضوعاتی تعریف و برگزار شده است؟

این دوره‌ها با همکاری مراکز مختلف در دانشگاه و در سطوح مختلف برای دانش‌آموختگان و دانشجویان و کارمندان ادارت و سازمان‌­های خارج از دانشگاه برگزار شده است. از تعداد ۲۴۸ دوره برگزار شده ۲۲۴ دوره (۹۰%) به صورت تخصصی و ۲۴ (۱۰%) به صورت دوره عمومی برگزار شده است، با توجه به اهمیت دوره‌های عمومی و شخصیتی (دوره‌های مهارتی نرم) لازم است به دوره‌های عمومی توجه بیشتری داشته باشیم.

گـزارش مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بـا هـدف ارائـه قسـمتی از برنامه‌هـا و اقدامـات جـاری و آتـی وزارت علـوم، تحقیقـات و فنـاوری در خصـوص توسـعه دوره‌هـای مهارت‌افزایـی تهیه شـده اسـت، وضعیـت دانشــگاه‌ها و مراکز آمــوزش عالی در برگـزاری دوره‌هـای مهارت‌افزایــی و تجربیــات موجــود آنهـا را مــورد بررسـی قـرار داده اســت. برای دریافت فایل کلیک کنید

یکی از مهم‌ترین علل بیکاری در استان کرمانشاه نبود نیروی کار متخصص و با مهارت است، آیا برنامه‌ای برای کمک به رفع این مشکل در استان دارید؟

مسلماً همین طور است. چنانکه در ابتدا عنوان شد یکی از زیر مجموعه‌های مدیریتی مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی، مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی (TMC) است و یکی از فرآیندهای مرکز TMC نیازسنجی است که در دستور کار قرار دارد و نیاز به یک مطالعه وسیع در سطح استان دارد. در این راستا این مرکز در حال نامه‌نگاری با شرکت‌ها و کارخانجات و صنایع استان برای اخذ نیازهای شغلی آن­ها می‌باشد. قطعاً با دریافت پاسخ مناسب، بانک نیازهای شغلی ایجاد و به اطلاع دانشجویان و دانش‌­آموختگان خواهد رسید و دوره‌های مهارتی هدفمندتری در برنامه‌ریزی مرکز قرار خواهد گرفت. به این ترتیب اگرچه حل مساله اشتغال فقط در دوره‌های مهارت‌افزایی خلاصه نمی‌­شود و عوامل متعددی در آن دخیل هستند اما برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی در راستای نیازهای استان می‌تواند یکی از عوامل تسهیل در ایجاد اشتغال باشد و دانشگاه رازی با انجام نیازسنجی، برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در این راستا به تلاش خود ادامه می‌دهد.

با توجه به تفاوت‌های بانوان و آقایان، برای هریک از این گروه‌ها چه دوره‌ها و شاخصه‌هایی در جهت مهارت‌افزایی لحاظ نموده‌اید؟

بیشتر دوره­‌های برگزار شده در دانشگاه دوره­‌های تخصصی بوده­‌‎اند و از این نظر محدودیتی برای شرکت کننده­‌ها وجود نداشته است. اما از آن جا که بخش عظیمی از نیروی کار جامعه را بانوان تشکیل می‌­دهد و قطعاً این مرکز از دوره‌های مختص بانوان استقبال و حمایت خواهد کرد.

مسئولیت اجتماعی و تحقق جامعه دانش‌بنیان از راهبردهای مهم دانشگاه است، دوره‌های مهارت‌آموزی در تحقق این اهداف چه تاثیری دارد؟

همانطور که قبلا عنوان شد؛ مساله اشتغال یکی از مسائل اجتماعی است که دانشگاه همواره در این زمینه احساس مسئولیت کرده است و تاسیس مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی نیز در همین راستا بوده است. از آن جا که آموزش یکی از پایه‌های اصلی ایجاد و تثبیت جامعه دانش‌بنیان است برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی در جهت رفع شکاف بین دانش و تجاری‌سازی تاثیر بسزایی در پایداری جامعه دانش‌بنیان دارد.

 

شناسه : 1028338