تفاهم‌نامه سه‌جانبه علمی - پژوهشی «هورامان» بین دانشگاه رازی، پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه امضا شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، تفاهم‌نامه سه‌جانبه علمی - پژوهشی هورامان (اورامانات)، روز دوشنبه دوم اسفند ماه 1400، طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، فعالان فرهنگی و گردشگری و اصحاب رسانه، بین «دانشگاه رازی»، «پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان» و «اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه» در مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه‌شناسی دانشگاه رازی منعقد شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: «ثبت جهانی اورامانات» این فرصت را در اختیار دانشگاه رازی قرار داده تا در ابعاد مختلف استانی، منطقه‌ای، ملی و جهانی بدان بپردازد.

همایش بین‌المللی «هورامان شناسی» برگزار می‌شود 

وی افزود: دانشگاه رازی به عنوان قطب و مرجع علمی غرب کشور، برای پاسداشت، گرامیداشت و ترویج موضوع ثبت جهانی اورامانات، باید نقش مهمی ایفا نماید و در این راستا، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی، پژوهشی و آموزشی مختلفی را در دستورکار قرار داده‌ایم.

دکتر احمدی توسعه صنعت توریسم در منطقه اورامانات را مورد تأکید قرار داد و گفت: ثبت منظر فرهنگی هورامان علاوه بر اینکه برای ۸۵ میلیون ایرانی ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی به شمار می‌رود، برای ۴۰۰ میلیون نفر از جمعیت همسایگان ما نیز فرصتی مغتنم است و باید از این طریق زمینه جذب گردشگران را به این منطقه فراهم نماییم.

سرپرست دانشگاه یادآور شد: دانشگاه رازی در نظر دارد تا در سالروز ثبت جهانی منطقه اورامانات، که مقارن با روز ملّی کرمانشاه است، یک همایش بین‌المللی «هورامان شناسی» با همکاری دانشگاه کردستان و دیگر  دانشگاه‌های ایران برگزار نماید.

دکتر احمدی با تأکید بر اینکه باید بیشترین بهره از امتیاز ثبت جهانی اورامانات صرف توسعه استان و نصیب مردم این مرز و بوم شود، گفت: باید یک وفاق و همدلی بین تمام دستگاه‌های ذیربط در استان و دانشگاه‌های کردستان و کرمانشاه ایجاد شود.

وی بار دیگر یادآور شد: دانشگاه رازی آمادگی کامل دارد تا با مشارکت سایر دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها رویدادهای مخلتفی را با محوریت «ثبت جهانی اورامانات» برگزار نماید.

در ادامه دکتر جبار گوهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ضمن قدردانی از حمایت‌های سرپرست دانشگاه و تدارک این نشست، در سخنانی اظهار داشت: ثبت جهانی اورامانات یک رویداد مهم برای استان است و یقیناً می‌تواند در مسیر توسعه ملّی و منطقه‌ای تأثیرگذار باشد.

هیچ راهی درست‌تر از مسیر علمی و پژوهشی برای توسعه نیست

وی افزود: برای استفاده حداکثری از فرصت ایجاد شده در زمینه ثبت جهانی اورامانات، باید تلاش کنیم تا در مسیر صحیح گام برداریم و در حفاظت و صیانت از این میراث ارزشمند از مسیر علمی و پژوهشی ورود کنیم چراکه استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی برای صیانت از این میراث، مانع از اتلاف منابع وکارهای تکراری و بی‌نتیجه می‌شود.

دکتر گوهری یادآور شد: زمانی برای آزمون و خطا نداریم و باید بسیار دقیق و حساب شده عمل کنیم، اگر این مسیر را به درستی طی نکنیم، فرصت‌های ارزشمند را از دست خواهیم داد و این میراث جهانی دچار آسیب‌هایی خواهد شد و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان استفاده کنیم.

وی افزود: ثبت جهانی اورامانات یک ظرفیت جهانی برای همه مردم جهان است و ظرفیتی است که حفاظت و صیانت از آن به دست ما سپرده شده و باید آن را به نسل آینده منتقل کنیم.

ظرفیت نافذ هنر در منطقه هورامان

 

در ادامه، آقای بهرام فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با قدردانی از دست‌اندرکاران این نشست، در سخنانی به نقش و جایگاه مهم روحانیت در منطقه اورامانات اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان و لزوم رویدادسازی، نیاز است که برای برگزاری هر رویدادی با روحانیت و علمای این منطقه هماهنگی‌هایی صورت بگیرد و از نقطه‌نظرات و اندیشه‌های این عزیزان استفاده شود.

وی عدم هماهنگی و استفاده از نظرات روحانیت حاضر در منطقه اورامانات را از علل ابتر ماندن برخی از رویدادها و جشنواره‌هایی دانست که هرساله در منطقه برگزار می‌شود، آقای فاضلی یکی از ظرفیت‌های خوب منطقه هوارامان را «موسیقی» عنوان کرد و افزود: باتوجه به ثبت جهانی این منطقه، باید تلاش کنیم که این هنر و ظرفیت را به خوبی به جهانیان معرفی کنیم.

آقای فاضلی به اشتراکات مردم منطقه اورامانات با مردم اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: مردم اقلیم کردستان تعلّق خاطر خاصی به اورامانات ایران دارند و اشتراکات فرهنگی، زبانی و قومی زیادی بین آنها وجود دارد؛ چند سال پیش نیز یک تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق منعقد شد که اکنون مسکوت مانده و امیدواریم استاندار جدید کرمانشاه آن را احیاء کند تا این مراودات در منظر فرهنگی - تاریخی رخ دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به تصویب «روز ملی کرمانشاه» در شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: با توجه به تقارن سالروز ثبت جهانی اورامانات با روز ملی کرمانشاه، می‌توان رویدادهای مختلفی را در این روز به صورت مشترک برگزار کنیم.

کنگره بین‌المللی «هورامان‌شناسی» مرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

در ادامه آقای پویا طالب‌نیا، مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان با ابراز خرسندی از تدارک این نشست با قدردانی از حمایت‌های سرپرست دانشگاه رازی، در سخنانی اظهار داشت: بسیاری از پروژه‌های ما ضعف پژوهشی دارند و بنا داریم با انعقاد این تفاهم‌نامه، بسیاری از کاستی‌های این حوزه را کاهش دهیم و خواستار استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه رازی و دانشجویان پژوهشگر در این زمینه هستیم.

 

وی نقش علما و روحانیون دینی را در ثبت جهانی هورامان بسیار ویژه دانست و افزود: بعد از ثبت جهانی هورامان، ماموستا ملاقادر قادری در دیداری فرمودند که «این ثبت جهانی مانند کودکی است و اینکه چه لباسی بر تنش کنیم و چگونه تربیت و رشد کند بر عهده ما است».

آقای طالب‌نیا بر استفاده از ظرفیت‌های مفاخر و بزرگان منطقه در رویدادهای بین‌المللی تأکید کرد و یادآور شد: باید زمینه جذب این بزرگان و مفاخر را فراهم کنیم تا در کمیته‌های فنی و تخصصی از ظرفیت این عزیزان استفاده کنیم و مجموعه این اقدامات به افتتاح «پژوهشکده هورامان‌شناسی» ختم شود که در آینده افتتاح خواهد شد.

وی بر ضرورت حفظ و تثبیت ثبت جهانی هورامان تأکید کرد و گفت: همزمان با سالگرد ثبت جهانی هورامان، کنگره بین‌المللی «هورامان‌شناسی» برای رشد و توسعه منطقه در مورخ پنجم مردادماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

شایان ذکر است؛ هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاصی است. اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛  بخشی از اورامانات نیز در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می‌باشد.

«منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر «فوجوی چین»، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملّی در این منطقه و در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملّی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته؛ هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان‌شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه‌سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

آخرین اخبار