مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه به صورت مجازی برگزار شد - معاونت پژوهشی و فناوری

527

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه به صورت مجازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، همزمان با هفته پژوهش و فناوری مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه ، ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد و در این مراسم از ۴۹ پژوهشگر و فناور برتر استان تجلیل به عمل آمد.

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی و قائم مقام ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری با تبریک این هفته و آرزوی سلامتی برای همه فعالان این عرصه، طی سخنانی اظهار داشت: از همه پژوهشگران، نخبگان و فرهیختگان استان که پرچم پرافتخار علم را بلند نگه داشته‌اند و هر روز بر تعالی علم و دانش اعتبار بیشتری می‌بخشند، قدردانی می‌کنم، همچنین از حضور معاونین محترم استانداری و مدیران سازمان‌ها و ادارات دیگر که همت خود را مصروف داشتند تا بیش از گذشته در استان رونق پژوهش داشته باشیم، تشکر می‌کنم.

 

 

رئیس دانشگاه رازی ضمن گرامیداشت یاد شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران افزود: شهید فخری‌زاده مجاهد جبهه علم و تامین اقتدار علمی در کشور بود، همه می‌دانیم که موضوع اصلی امروز کشور ما در مبارزه با استکبار، تقویت جبهه علمی و اقتدار علمی است و همانطور که سلحشوران ما نظیر سردار سلیمانی‌ها در جبهه خون و شهادت درخشیدند، پژوهشگران ما باید در جبهه علم و توسعه مرزهای علمی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی تلاش‌های وافر خود را مبذول نمایند.

وی با اشاره به اهتمام دانشگاه‌ها و سایر مجموعه‌های دیگر در مسیر دانش و نوآوری گفت: إن‌شاءالله آثار و برکات این تلاش و اهتمام در مسیر توسعه استان و رفاه زندگی مردم مشهود باشد. امروز شاهد هستیم که با بروز ویروس کرونا، علم‌باوری و توجه به فعالیت‌های پژوهشی افزایش یافته و طبیعتاً دایره پژوهش در عالم وجود با همت و شدت بیشتری به مسیر خود ادامه می‌دهد.

قائم مقام ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در استان کرمانشاه با تاکید براینکه سلامت مردم به یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های مهم مسئولین در ایران و در کل دنیا تبدیل شده است، یادآور شد: علیرغم اینکه دنیا به توسعه یافتگی خود مغرور شده بود، اما یک ویروس کوچک تمام محاسبات آنها را به‌هم زد و توجه به علم باوری را بیشتر از گذشته هم در دنیا و هم در ایران نشر داد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با قدردانی از تلاش‌ها و مجاهدت‎‌های کادر بهداشت و درمان در عرصه مبارزه با کرونا و خدمات‌رسانی به مردم  افزود: امروز اگر خواهان اقتدار حکومت اسلامی هستیم، این مجاهدت باید در جبهه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، کشاورزی، فنی و مهندسی و... نیز به طور شایسته تسری یابد و با اندیشه‌های نو و استفاده عملیاتی و کاربردی از بستر پژوهش و  فناوری، زمینه رفاه بیشتر مردم را فراهم کنیم. 

وی تقویت فضای علم‌محوری و فناوری در استان کرمانشاه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که برخی از مشکلات اقتصادی، مردم را تحت فشار قرار داده است؛ در این شرایط باید در عرصه علم و اندیشه‌ورزی بیش از پیش مجاهدت کنیم و وقت بیشتری را برای پژوهش در استان اختصاص دهیم، مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باید حمایت بیشتری از این عرصه به عمل آورند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: در سال جاری در یکی از دانشگاه‌های تهران بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با بخش صنعت منعقد شده در حالیکه زیر یک میلیارد تومان بودجه پژوهشی در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان کرمانشاه تخصیص یافته و این میزان اعتبار بیانگر ضرورت اهتمام جدی‌تر مسئولان استان در بحث پژوهش است.

وی در ادامه با اشاره به توفیقات دانشگاه‌های رازی، علوم پزشکی و صنعتی کرمانشاه در رتبه‎بندی‌‌های کشوری گفت: دانشگاه رازی بالاترین آمار تولید مقالات را در غرب کشور دارد، برای تبدیل این مقالات به فناوری باید بستر مناسب در استان فراهم شود، یکی از این خلاءها نبود پارک علم و فناوری دانشگاهی در استان است و خوشبختانه با مساعدت و عنایت استاندار محترم و پیگیری‌های صورت گرفته وزارت علوم با تاسیس پارک علم و فناوری در مجاورت دانشگاه رازی موافقت کرده است و به این ترتیب استان صاحب دومین پارک علم و فناوری می‌شود.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با قدردانی ویژه از پیگیری و حمایت مهندس بازوند استاندار کرمانشاه در خصوص ایجاد پارک علم و فناوری در مجاورت دانشگاه گفت: آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نیز مکاتباتی با آقای دکتر نوبخت داشتند و مقرر شد در سازمان برنامه و بودجه، ردیف اعتباری برای ایجاد پارک علم و فناوری در مجاورت دانشگاه رازی لحاظ گردد. از همه مسئولین و نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم در بررسی لوایح بودجه به تقویت این پروژه نیز توجه داشته باشند.

رئیس دانشگاه رازی همچنین با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه (۲۷ آذر)، افزود: خون مطهر شهدای والامقام مسیر تعالی بخش اسلام را در این کشور هموار نموده و إن‌شاءالله بتوانیم در این مسیر بیش از پیش به مجاهدت علمی بپردازیم.

وی تاکید کرد: اگر خواهان رونق پژوهش و فناوری و برخورداری از اقتصاد دانش‌بنیان در استان هستیم، مسئولان ذیربط باید در تخصیص اعتبارات به حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها توجه بیشتری را مبذول فرمایند و ظرفیت‌های دانشگاه‌های استان را تقویت نمایند تا إن‌شاءالله در مسیر تعالی‌بخشی به علم و عالم و برافراشتن پرچم دانایی در کشور موفق باشیم.

در ادامه دکتر افشین کریمی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری و قدردانی از تلاش‌های دکتر اعلمی‌آل‌اقا رئیس دانشگاه رازی، طی سخنانی بر ضرورت تشکیل گفتمان دانایی‌محور در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: حدود ۱۵۰ سال است که از مواجهه ایران با پدیده‌ای به نام مدرنیته و آشنا شدن با مفهوم توسعه می‌گذرد، طی این مدت برای اینکه ایران در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرد، نسخه‌های زیادی پیچیده شده است.

 

 

وی افزود: طی این سالها انواع پاسخ‌ها به سوال چرایی عدم توسعه یافتگی ایران داده شد که هرکدام از منظر خود نکات و نواقصی داشتند، اما آن چیزی که امروزه جامعه فکری ایرانی به آن رسیده این است که ما نیازمند گفتمانی هستیم که مبتنی بر دانایی باشد و به جامعه‌ای آگاه و دانا نیازمند داریم.

دکتر کریمی با تاکید براینکه شکل‌گیری اکوسیستم و نظام دانایی در ایران الزامی است، خاطر نشان کرد: اگر جامعه‌ای آگاه و دانا باشد و فرهنگ و گفتمان آن بر پایه دانایی و عقلانیت استوار باشد، از درون این جامعه حاکمان دانا و تصمیمات دانش‌بنیان بیشتری به چشم می‌خورد.

وی یادآور شد: برای اینکه این دانایی و گفتمان شکل بگیرد، یقینا محوریت با دانشگاه‌ها و مراکز و مجامع علمی خواهد بود و در جهت اینکه این مراکز بتوانند در پیشبرد این پروسه موفق باشند، نیازمند این هستیم که پژوهش در اولویت تصمیمات ما باشد و هر تصمیمی که گرفته می‌شود، حول محور عقلانیت براساس علم و تجربه باشد تا ضریب آزمون و خطا را در تصمیمات خود پائین بیاوریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه تاکید کرد: اگر قبل از اجرای هر پروژه‌ای یک پژوهش منسجم صورت بگیرد، یقینا از بهره‌وری و عقلانیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سالهای بعد از پیروزی انقلاب  اقدامات خوبی در حوزه پژوهش انجام گرفته، اعلام کرد: در سالهای اخیر هم در استان کرمانشاه با محوریت دانشگاه‌های خوب استان پژوهش‌های خوبی صورت گرفته، اما یک حلقه مفقوده دارد و آن کاربردی شدن این پژوهش‌ها است.

دکتر کریمی بااشاره به اقداماتی که در این رابطه در استان صورت گرفته است، گفت: امسال در شورای پژوهش استان برنامه‌ای را شروع کردیم که متاسفانه وضعیت کرونا باعث شد کمی به کندی پیش برود، طبق این برنامه دستگاه‌های اجرایی که طی سالهای گذشته طرح پژوهشی داشته‌اند و برای آن بودجه صرف کرده‌اند، باید مشخص کنند که آیا این پژوهش‌ها در ارتقاء شاخص‌ها و بهره‌وری آنها نقش داشته، یا نه. تاکنون در چند دستگاه این برنامه را عملیاتی کرده‌ایم و به مرور در همه دستگاه‌ها آن را اجرایی خواهیم کرد.

در ادامه دکتر سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه طی سخنانی اظهار داشت: بیش از ۲۵۰ واحد فناوری در پارک علم و فناوری کرمانشاه فعالیت دارند، شرکت‌های قابل توجهی در استان وجود دارند که به طور شاخص در کشور فعالیت می‌کنند و حتی محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

 

 

دکتر آزادی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه اکوسیستم فناوری در استان افزود: جایگاه قابل توجه امروز استان در حوزه فناوری، مرهون تلاش‌های تمامی بازیگران و نقش آفرینان این عرصه است.

وی با اشاره به ساختار و زیرساخت‌های فناوری استان کرمانشاه افزود: مهم‌ترین فعالیت صورت گرفته در سال‌های اخیر تحت عنوان برج فناوری استان است که در دی ماه امسال افتتاح خواهد شد.

دکتر آزادی با اشاره به محدودیت‌های به وجود آمده به سبب شیوع ویروس کرونا بیان کرد: نمایشگاه هفته پژوهش امسال، امروز با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری افتتاح و به صورت مجازی برگزار می‌شود. دانشگاه‌های استان، مراکز رشد و بیش از ۳۵ دستگاه اجرایی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و محصولات خود را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در مقابل محدودیت‌های ایجاد شده برای برگزاری این نمایشگاه امتیازاتی نیز به وجود آمده است و به طور مثال تعداد شرکت کنندگان از سایر نقاط استان افزایش یافته و محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در ادامه دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به مدعوین و قدردانی از شرکت همه عزیزان در این مراسم مجازی اظهار داشت: از زحمات همه فناوران و پژوهشگران تلاشگر در سال گذشته قدردانی می‌کنم. همچنین از حمایت‌های آقای دکتر کریمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه و رئیس کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان، در زمینه پژوهش و فناوری استان و نگاه ویژه ایشان به این حوزه تشکر ویژه دارم.

 

 

وی با تشکر از حضور آقای دکتر خوش‌اقبال معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه در این برنامه، ابراز امیدواری کرد: سال آینده در صحت و سلامتی مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان را در کنار این عزیزان برگزار کنیم.

دکتر ویسی بیان کرد: پیام اصلی این جلسه نگاه ویژه به کاربردی کردن پژوهش‌ها و به فعلیت رساندن توانایی‌های پژوهشی و فناوری است که پژوهشگران ما دارند و باید این ظرفیت را در عرصه کاربردی به منصه ظهور برسانیم و آثار توانایی‌ها و قابلیت‌های پژوهشی خود را  را در وضعیت کشور ببینم.

 

شناسه : 1028594