نشست تبیین سیاست‌های پژوهشی و برنامه عملیاتی دانشگاه رازی برگزار شد - معاونت پژوهشی و فناوری

593
در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه

نشست تبیین سیاست‌های پژوهشی و برنامه عملیاتی دانشگاه رازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست تبیین سیاست‌های پژوهشی و برنامه عملیاتی دانشگاه و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه نهم دی ماه ۱۳۹۸ با حضور هیات رئیسه و اعضای هیات علمی، در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان و ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید دانشگاه، طی سخنانی اظهار داشت: دانشگاه به یاری خداوند متعال و با داشتن شما بزرگواران و طلایه‌داران علم و اندیشه مسیر تعالی خود را طی می‌کند.

 

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: عرض خداقوت دارم و صمیمانه از مساعی همه عزیزان در بخش آموزش دانشگاه و دانشکده‌ها و از تلاش‌های اساتید محترم به جهت اهتمام ویژه برای پیاده کردن سرفصل دروس، نظم آموزش و مسائل مختلف طی این نیمسال تشکر می‌کنم. همچنین عرض خداقوت و تبریک به عزیزان فعال در عرصه پژوهش و سرآمدان پژوهش دانشگاه دارم.

ایشان در ادامه بیان داشت: در استان کرمانشاه با وجود مشکلات مختلف مانند ناهنجاری‌های اجتماعی و تولید ناخالص ملی پایین اما خوشبختانه آموزش عالی این استان خوب می‌درخشد، در آخرین تقسیم‌بندی وزارت متبوع، دانشگاه رازی کرمانشاه با افتخار جایگاه هفتم را در بین دانشگاه‌های کشور و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در میان دانشگاه‌های هم‌تراز خود جایگاه هشتم‌ کشور را کسب کردند که این توفیقات بیانگر ظرفیت ارزشمند آموزش عالی استان است.

رئیس دانشگاه بیان داشت: امروز در مرحله جدیدی از فعالیت‌های آموزش عالی هستیم که در حقیقت پژوهش محوری و جامعه محوری است و بسیاری از دانشگاه‌های تراز اول کشور هم در این مرحله هستند، ما عمدتا از مرحله آموزش محوری خارج شده‌ایم.

ایشان با بیان اینکه تعداد کمّی رشته و دانشجو جایگاه ویژه‌ای برای دانشگاه در بحث موقعیت رنکینگ دانشگاه‌ها به وجود نمی‌آورد، تصریح کرد: امروز یکی از مباحث مهم ورود دانشگاه‌ها به کسب درآمدهای اختصاصی است و تحقق این مهم از طریق تولیدات علمی جدید، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر فروش فناوری حاصل می‌گردد، ظرفیت تحقق این هدف علاوه بر رشته‌های فنی و کشاورزی در مسیرهای دیگری نیز ممکن است، همچنانکه اخیرا در جلسه شورای فرهنگ عمومی تاکید داشتیم که مصوبات این شورا متکی به طرح‌های پژوهشی باشد.

 

 

این مقام مسئول با ادامه توضیحات تاکید کرد: در این راستا باید جامعه را با شبکه‌ای از پژوهشگران و نخبگان آشنا و ظرفیت‌ها را ارائه نماییم. دانشگاه رازی آمادگی لازم برای ورود به این عرصه را دارد و افتخارات دانشگاه ایجاب می‌کند که اگر جلوه‌گری داشته باشیم و در فضای عمومی کشور ظرفیت‌های خود را نشان بدهیم این قابلیت وجود دارد که جامعه به ما مراجعه کند و خریدار علم و پژوهش دانشگاهی باشد این مساله نیاز به فعالیت‌های تبلیغی موثر دارد.

دکتر اعلمی‌‎آل‌آقا با اشاره به تحول مدیریت دانشگاه و توجه به فناوری اطلاعات گفت: افزایش تعداد سامانه‌ها، تطبیق با تکنولوژی‌های روز مبتنی بر شفافیت رویکرد دانشگاه بوده که مایه افتخار است، بر این اساس پورتال دانشگاه را بروز کردیم و بستری برای ارائه ظرفیت و قابلیت‌های معاونت‌ها و دانشکده‌ها، اعضای هیات علمی، آزمایشگاه‌ها و توفیقات علمی ایجاد شده است، در همین راستا دانشکده‌ها و معاونت‌ها باید پورتال خود را مدیریت کنند تا جلوه‌گر ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنها باشد.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه آزمایشگاه‌ مرکزی در پورتال گفت: در آینده نزدیک استفاده از این تجهیزات و دستگاه‌ها برای همه مقدور می‌شود.

ایشان اقتصاد مقاومتی را به معنای افزایش بهره‌وری از همه زمینه‌های موجود و استفاده بهینه از منابع ملی دانست و گفت: در شرایط تحریم باید از روش‌های جدید استفاده کنیم تا بر تنگناها غلبه کنیم.

در این نشست دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان طی سخنانی اظهار داشت: در هفته پژوهش و فناوری شاهد رخدادهای خوبی در عرصه پژوهش بودیم و از مهم‌ترین آنها انتخاب دکتر زینتی‌زاده به عنوان پژوهشگر برتر کشور در حوزه مهندسی محیط زیست است، ایشان علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی چشمگیر در حوزه فناوری و پژوهش‌های کاربردی، تلاش‌های بسیاری در امتزاج عرضه پژوهش و طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی با سازمان‌های دیگر داشته و انتظار می‌رود سایر همکاران نیز علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی عرضه محوری، در عرصه پژوهش‌های کاربردی نیز اهتمام بیشتری بورزند.

 

 

ایشان پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید را شعار هفته پژوهش و فناوری امسال عنوان کرد و افزود: در نمایشگاه استانی هفته پژوهش و فناوری شاهد حضور مخاطبینی از سازمان‌های خارج از دانشگاه بودیم و تلاش ما بر عرضه توانایی‌های دانشگاه در عرصه پژوهش‌های کاربردی و فناوری بود. این نمایشگاه مورد توجه مسئولین استانی واقع شد  و تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک متعددی با دستگاه‌های دیگر داشتیم.

دکتر ویسی در ادامه به موضوع رتبه‌‎بندی دانشگاه در پایگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: اخیرا در فضای مجازی بحث عدم جایگاه دانشگاه در پایگاه رتبه‌بندی تایمز مطرح شده بود که باید گفت رتبه‌بندی تایمز بر اساس ثبت‌نام موسسات و بر مبنای تقاضای موسسه و فرم‌های خوداظهاری صورت می‌گیرد و ما در این پایگاه ثبت‌نام نکرده بودیم که البته قصد داریم ثبت‌نام کنیم و جایگاه خود را در این پایگاه ببینیم. در مقابل نظام‌های رتبه‌بندی مانند لایدن و شانگهای هستند که از پایگاه اطلاعاتی جهانی داده‌ها را بر می‌دارند و دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. دانشگاه رازی بر اساس رتبه‌بندی یو اس نیوز رتبه ۱۱ دانشگاه‌های جامع کشور را دارد، بر اساس اعلام WOS نیز از جمله یک درصد دانشگاه پراستناد دنیا هستیم، در ISC بین‌المللی ۲۰۲۰ رتبه نهم را در میان دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرده‌ایم.

 

 

ایشان در ادامه خواستار توجه اعضای هیات علمی دانشگاه به تولید مقالات ISC و مجلات علمی پژوهشی شد و گفت: خوشبختانه امروز هیچ نگرانی برای هزینه‌های چاپ، تکثیر و داوری مقالات نداریم، محدودیتی نیز برای کمک به مجلات جدید نداریم. در حوزه کتاب هم حمایت‌‌ها را از تامین ۲۵ درصدی هزینه‌ها به ۷۵ درصد افزایش دادیم و حمایت لازم برای تامین تمام هزینه چاپ کتاب‌های منطبق بر سرفصل دروس نیز به عمل می‌آید.

دکتر ویسی کیفیت مقالات و استناد به مقالات را دو امر مهم در بحث شاخص‌های بین‌المللی دانست و با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته به ویژه در یکسال اخیر گفت: تشکیل کمیته اخلاق زیست پژوهشی با اخذ مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه‌اندازی سامانه آزمایشگاه مرکزی از جمله اقدامات بوده است. همچنین سال گذشته در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تجهیزات خریداری شد.

در ادامه دکتر رمضانعلی ابوزاده مدیر طرح و برنامه دانشگاه، ضمن خیر مقدم به میهمانان و تبریک هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: به عنوان خدمتگزار شما در دفتر طرح و برنامه دانشگاه از زحمات و مساعی ارزشمند همه شما که منجر به دستاوردهای پژوهشی و سبب افتخار بین‌المللی دانشگاه است تشکر می‌کنم.

 

 

ایشان در ادامه ضمن تبیین برنامه راهبردی و هدفگذاری دانشگاه با تاکید بر حوزه پژوهش گفت: مقام معظم رهبری در بیانات گهربار خود فرمودند: «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است، روی دیگر دانایی توانایی است، از همه این حرف‌هایی که گفته شد مهم‌تر مساله علم، تحقیق و پژوهش است، پول فی نفسه اقتدار نمی‌آورد آنی که اقتدار می‌آورد دانش است ثروت هم اگر به دست می‌آید از ناحیه علم به دست می‌آید علم را اهمیت بدهید. اینی که من سال‌هاست روی مسئله‌ علم، تحقیق، پژوهش، پیشرفت، نوآوری، شکستن مرز‌های علمیِ موجود تکیه می‌کنم، به خاطر این است. آنچه من می‌خواهم بگویم این است که این راه طی‌شده، با همه‌ اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرز‌های کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم».

دکتر ابوزاده یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند تکلیف ما حرکت رو به جلو در جهت تسخیر قله‌های دانش است، بر این اساس برنامه راهبردی دانشگاه رازی در سال ۱۳۹۶ مورد تصویب هیات امنای دانشگاه قرار گرفت، در این برنامه چشم‌اندازی برای دانشگاه تعریف شد که بر اساس آن دانشگاه رازی در افق ۱۴۰۴ دانشگاهی اخلاق محور، پیشرو در جامعه دانش‌بنیان و در زمره ۷ دانشگاه برتر کشور باشد.

ایشان با اشاره به ضرورت هدفگذاری برای قرارگرفتن دانشگاه رازی در زمره ۷ دانشگاه برتر کشور و اهمیت پنج شاخص پژوهش، آموزش، وجه بین‌المللی، تسهیلات یا امکانات و فعالیت‌های اجتماعی اقتصادی افزود: دانشگاه رازی نیازمند رشد تولیدات علمی است و به این مساله توجه شده که این رشد با چه نسبتی بین دانشکده‌ها تقسیم شود.

دکتر ابوزاده با اشاره به رتبه‌بندی اخیر دانشگاه‌ها در نظام رتبه‌بندی  ISC بر اساس عملکرد سال ۱۳۹۷، گفت: در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز و شهید بهشتی قبل از دانشگاه رازی قرار دارند که البته مواردی مانند تعداد اعضای هیات علمی، امکانات، تاثیرگذاری در محیط پیرامون، موقعیت جغرافیایی و میزان توسعه یافتگی در شهرها و استان‌ها در جایگاه این دانشگاه‌ها اثرگذار بوده است. ضمن اینکه پژوهشگران ما پژوهش‌های سطح بالایی انجام داده‌اند که قابل رقابت با دانشگاه‌های تراز اول است اگر در شاخص کیفیت پژوهش به میزان ۱۰ درصد وضعیت خود را ارتقاء دهیم با دانشگاه رتبه هفتم برابری می‌کنیم.

 

 

ایشان یادآور شد: باور دارم برای پاسخ به نیاز امروز کشور که تحقق اقتصاد مقاومتی است به توصیه مقام معظم رهبری باید به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های درون کشور توجه کنیم، در این راستا تکیه بر انسان‌های فهیم و دانشمند بسیار مهم است، نیروی انسانی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان مهم‌ترین عامل توسعه است، آینده به عنوان زمان پیش رو سرمایه مورد توجه جهانیان است، برای اینکه در موقعیت بهتری به سر ببریم باید کارهای زیادی را انجام بدهیم.

 

شناسه : 1028579